Soilent Green - A Deleted Symphony For The Beaten Down

Label : Relapse | Archiveer onder

Dennis : "A Deleted Symphony For The Beaten Down" is voor mij persoonlijk de eerste kennismaking met deze band uit New Orleans, Louisiana. Ondanks dat de band toch al zo'n 13 jaar bestaat en hun eerste echte wapenfeit al uit 1994 stamt ("Pussysoul", uitgebracht bij Dwell Records), is Soilent Green mij nooit opgevallen tussen de grote hoeveelheid aan releases die elke maand de markt overspoeld. Maar, eens moet de eerste keer zijn, en beter laat dan nooit, zeggen ze altijd. Al sinds enkele jaren zit Soilent Green bij Relapse Records en heeft tot nu toe naast de MCD "A String of Lies" een tweede volledige CD namens "Sewn Mouth Secrets" uitgebracht. Met dit album op zak tourde de band vervolgens met o.a. Crowbar, Pantera en Eyehategod, niet de minste namen dus. Met "A Deleted Symphony For The Beaten Down" zijn we dus aangekomen bij het derde hoofdstuk van de band. De muziek van Soilent Green beschrijven in een paar woorden valt niet mee. Dit is echt zo'n band die je niet duidelijk kunt labelen. Men bedient zich van diverse stijlen en mixt deze onopvallend door elkaar. Het ene moment wordt er full speed geblast en denk je naar een Grindcore CD te luisteren, dan sijpelen er weer Doom en Stonerrock invloeden door de muziek (bijvoorbeeld in het nummer "Later Days"). Ook is Soilent Green geloof ik niet vies van een flink potje Hardcore. In de zang wordt ook veel variatie gebracht, er wordt diep gegrunt, schel gekrijst, gesproken en af en toe lijkt het ook net of Phil Anselmo van inspiratie geweest is. Veel variatie op deze CD dus. En dat maakt dit voor een aantal doelgroepen best een interessante band. Ik zou me kunnen indenken dat grindfreaks deze CD goed te pruimen vinden, maar dat ook de Stonerrockers hier aan hun trekken komen. En verder natuurlijk iedereen die van extreme herrie houdt!