Pentacle - Under The Black Cross

Pentacle - Under The Black Cross

Label : Iron Pegasus Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : De zoekmachine op onze website verraadt al gauw dat wij bij Lords of Metal nog niet veel aandacht hebben besteed aan Neerlands oudst klinkende death metal band Pentacle. Niet zo heel verwonderlijk eigenlijk, want de band is sinds de oprichting van Lords of Metal E-zine in 2000 qua releases niet erg productief geweest. Het laatste echte wapenfeit van Wannes en co dateert al weer uit 2001 middels de mcd 'Ancient Death'. Het nieuwe album 'Under The Black Cross' is al weer enkele maanden uit en toch wist dit schijfje oermetaal onze redactie niet eerder te bereiken. Nou ja, beter laat dan nooit.

Het eerste wat opvalt aan de nieuwe CD is dat drummer Marc Nelissen (die toch heel lang bij Pentacle zat) vervangen is door Robert Smissaert en dat de jongere broer van gitarist Mike, Alex Verhoeven aangetreden is als tweede gitarist van de band. 'Under The Black Cross' is een concept album rondom een zeeslag uit de Tweede Wereldoorlog, een thema wat Pentacle frontman Wannes Gubbels al sinds zijn jonge jaren fascineert. In acht ancient death metal nummers doet hij verhaal over de dappere strijd die destijds geleverd werd. Muzikaal gezien tapt Pentacle tegenwoordig nog steeds uit hetzelfde vaatje. De band klinkt nog altijd als een bezeten nakomeling van Celtic Frost. Ranzige ancient death metal is nog immer het devies van deze Bladelse band. Niet alleen het death metal geluid van Pentacle is smerig, ook de karakteristieke deathgrunt van Wannes is er één om misselijk van te worden, erg gaaf dus. De meeste nummers zijn geschreven door Wannes Gubbels, maar het nummer '(Storming Through) A Hail Of Steel' werd geschreven door een vriend van de band (Chuck Keller van Ares Kingdom). Persoonlijk vind ik dit nummer en 'March Of The Cambletown' de sterkste tracks op het album. De nummers hebben even tijd nodig om te groeien en naarmate je de cd vaker luistert, wordt de muziek beter en beter. Het artwork, verzorgd door Manuel Tinnemans is er ook één om in te lijsten, wat een vette tekening vol symboliek. 'Under The Black Cross' is gewoon weer een sterk staaltje ouderwetse death metal made in Holland, met name geschikt voor de old school death metal fanatici onder u.