Sinister - Creative Killings

Sinister - Creative Killings

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder

Ferdi : Sinister is al bijna tien jaar een begrip in de Nederlandse Death Metal scene. Zowel nationaal als internationaal oogstten deze Rotterdammers succes met albums als "Cross the Styx" (1992) (met één van de vetste intro's ooit (remember the chains!?)), "Diabolical Summoning" (1993) en "Hate" (1995), met als bekroning een tour van 55 shows kriskras door de Verenigde Staten. Na de te gekke MCD "Bastard Saints" in 1996 verliet zanger Mike Sinister. Twee jaar later kwam Sinister agressiever dan ooit terug met de uitstekende CD "Aggressive Measures". De samenwerking met de nieuwe zanger bleek niet van lange duur. Na enkele andere zangers te hebben geprobeerd vond men uiteindelijk in Rachel van Occult een vaste zangeres. Iedereen die Occult kent weet dat deze dame best een potje kan grunten. Eerder dit jaar had ik Sinister al twee keer live mogen aanschouwen met Rachel op zang en dat viel niet tegen. Nu is er dan eindelijk na drie jaar weer een nieuwe CD van Sinister getiteld "Creative Killings". Ik moet eerlijk toegeven, de eerste keer dat ik "Creative Killings" hoorde was ik enigzins teleurgesteld. Ik vond het materiaal niet zo krachtig overkomen als op "Aggressive Measures" en de stem van Rachel vond ik ook wat ééntonig. Toch wilde ik de plaat niet meteen afschrijven en heb mezelf gedwongen "Creative Killings" nog een paar keer goed te beluisteren alvorens er een oordeel over te vellen. En da's maar goed ook, want na een paar keer luisteren kwam ik erachter dat ook deze Sinister plaat zeer goed te pruimen is (als je hem maar hard genoeg aanzet). De nummers zitten goed in elkaar, met een duidelijk begin, middenstuk en einde en hebben elk nummer heeft een eigen gezicht. Ook wisselen de slepende passages de typische Sinister blaststukken stukken goed af, waardoor een juiste balans is ontstaan tussen raggende agressie en haast hypnotiserende rustpunten (wat bijvoorbeeld in een nummer als "Reviving the Dead" of "Early Gothic Horror" goed te horen is). De Deathtrash van Sinister klinkt lekker fris. Ik vind ook vooral de Possessed cover ("Storm in my Mind) welke op deze CD staat zeer geslaagd. De productie is duidelijk en de afzonderlijke instrumenten zijn goed te onderscheiden, al is er vrij veel ruimte gegeven voor het gitaarwerk, wat overigens supervet klinkt. Echt weer zo'n typisch Sinister album, verwacht er dus niet meer, maar zeker niet minder van. Het zal zeker zo zijn dat de meeste mensen even aan de stem van Rachel zullen moeten wennen. Als je je daaraan hebt gewend, weet ik zeker dat je vinger richting de "repeat" knop gaat. Om maar weer eens een lang verhaal kort te maken, check deze CD uit, en dan vooral met het volume op 10!