YOB - The Unreal Never Lived

YOB - The Unreal Never Lived

Label : Metal Blade | Archiveer onder doom metal

Vera : Het Amerikaanse doom gezelschap YOB bestaat uit creatieve geesten. Eind november 2004 verscheen 'The Illusion Of Motion' en deze herfst ligt er al nieuw plaatwerk van het trio uit Eugene, Oregon in de winkels. Oprichter Mike Scheidt vertelde indertijd al dat het oneindige universum hem nog voor jaren inspiratie zou geven en hij hield woord. In maart van dit jaar trok YOB de Dogwood Studios in en begon te werken aan nieuw materiaal. Deze keer namen ze alle tijd om zich te bezinnen over het exacte geluid dat ze wilden bekomen en dit heeft geleid tot meer perfectie.

'The Unreal Never Lived' is een logische opvolger geworden van 'The Illusion Of Motion'. Lange nummers openen vrij kalm en bedachtzaam en groeien door middel van ruimtelijke vibraties tot pulserende orgin van geluid. De namen van Electric Wizard en Neurosis flitsen door mijn absorberende geest. Duistere, mysterieuze klanken gaan over in aanzwellende gitaren, het gefluister verwordt een oerkreet. Genoeg raakpunten om de fans niet af te schrikken, maar dit vierde album is zeker geen herhalingsoefening. Kleine, maar markante nuances zullen de aandachtige luisteraar zeker opvallen. Het slepende karakter blijft behouden, zonder dat we van een overmeesterende traagheid kunnen spreken. 'Grasping Air' roept plots de herinnering op aan Anathema ten tijde van 'Serenades'. Ruimtelijk, atmosferisch en heel donker. Alsof het spinrag in een vochtige grot zich langzaam om je heen weeft. Ook 'Kosmos' creert door uitgesponnen instrumentale stukken en primordiale zang dit speciale gevoel. Slechts vier nummers leveren zo'n 51 minuten organische doom op, die in het ruim twintig minuten durende 'The Mental Tyrant' zijn apotheose kent. Je zou het bij aanvang een doom ballad kunnen noemen, want de zwijmelende hoofdmelodie klinkt je meteen bekend in de oren. Maar YOB zou YOB niet zijn als daar geen ronkend vervolg op kwam. Tevreden laat ik me wegvoeren op de imaginaire symfonien van het fascinerende heelal, omgezet in klanken door drie muzikanten die muziek maken vanuit het hart.