Xandria - India

Xandria - India

Label : Drakkar Entertainment | Archiveer onder gothic metal

Vera : Wanneer gitarist Marco Heubaum in 1994 een eerste versie van Xandria opricht, had ie vast een doel voor ogen. Gefascineerd door bands als Tiamat, Paradise Lost en de avontuurlijke jaren zeventig muziek die hij thuis hoorde, wou hij zijn steentje bijdragen in de metal wereld. Dit aanvankelijke doel - oorspronkelijk zong hij ook - is inmiddels gevolueerd tot een erg succesrijke band waarin Lisa Schaphaus alle vocalen voor haar rekening neemt. Deze korte introductie schetst tevens hoe we de albumtitel van dit derde album moeten interpreteren. 'India' is geen conceptalbum met orintaalse invloeden, maar wijst ons op het feit dat we op weg naar een doel met vele andere, nog meer interessante zaken te maken krijgen en dat het uiteindelijk heel anders verloopt dan we aanvankelijk dachten. Net zoals Colombus Amerika ontdekte in plaats van Indi.

Met eerdere releases als 'Kill The Sun' en 'Ravenheart' werd een stevige basis voor succes gelegd die de band een plaatsje opleverde op gerenommeerde festivals als Summer Breeze en Busan International Rock Festival. Met 'India' gaat dit succes zich vast nog uitbreiden, want dit album - wederom geproduceerd door Jose Alvarez-Brill - klinkt overweldigend en bombastisch. Met deze laatste term dien ik echter voorzichtig te wezen, want het gaat hier niet om pure bombast daar dit enkel gebruikt wordt als de compositie erom vraagt. Dit maakt dat we naast overduidelijke gothic tracks als titelsong 'India', de single 'In Love With The Darkness' en 'Widescreen' ook heel wat rustige passages aantreffen en zelfs Ierse folk invloeden. Dit is waar 'India' in uitmunt: de diversiteit. Ditmaal zijn de strijkjes van het Deutsche Filmorchester Babelsberg (zij musiceerden op de soundtrack van Schindler's List en hebben gewerkt met top acts als Rammstein en Rosenstolz) nadrukkelijk aanwezig in het gros van de composities. Voor nummers als 'Like A Rose On The Grave Of Love' en 'The End Of Every Story' werd een Ierse folk band gengageerd en tilt de samenzang van Lisa met Lyriel's Jessica Thierjung dit eerste nummer naar ongekende hoogten. 'Dancer' is dan weer schitterend in zijn eenvoud, op conto te schrijven van het aanstekelijke refrein. Want opvallend toegankelijke nummers schrijven is een troef van deze band, ik zou zelfs zeggen, behoorlijk commercieel. Dat hun status groeit lijkt me dan ook niet zo verwonderlijk, zeker als je er nog een massa heerlijk heavy gitaren tegenaan smijt zodat de liefhebbers van hardere muziek ook aan hun trekken komen.

Het album verschijnt in twee versies: een gelimiteerd digipack met een extra track en in een 'normale' versie. Xandria heeft een charmant, volwassen album afgeleverd dat niet alleen fans van Within Temptation zal aanspreken, maar ver daarbuiten ook wel brokken zal maken.