Cancer - Spirit In Flames

Cancer - Spirit In Flames

Label : Copro Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Frank D. : Soms is het leven van een Lord niet makkelijk. Zeker niet als de opperlord besluit om ondergetekende een album te laten beoordelen van een band die ik bij een eerdere gelegenheid zes meter onder de groene zoden heb gestopt. En toch vind ik in een onbewaakt moment het schijfje 'Spirit In Flames' van Cancer op mijn bureau. Het vorige wapenfeit van deze begin-jaren-negentig death metal band ( de EP 'Corporation$') was nog het meest geschikt als onderzetter. Met hangende schouders en frisse tegenzin stop ik dus dit nieuwe album in de stereo.

En eerlijk is eerlijk, het valt nog niet eens zo tegen. Er golft een goedverzorgde death metal track ('Insides Out') de kamer in. Zouden John Walker en Carl Stokes c.s. zowaar de juiste weg dan toch nog gevonden hebben? Het heeft er in ieder geval alle schijn van, want ook 'Mindless Reactions' kan bekoren. Tot mijn verbazing geldt dat eigenlijk ook voor de overige zeven nummers op het album. Alhoewel het woord "standaard” waarschijnlijk in gouden letters in het muzikaal idioom van de band is geschreven, kan er niet worden ontkend dat 'Spirit In Flames' een fikse verbetering is ten opzichte van de eerder genoemde schijf annex onderzetter. Dit is oerdegelijke ouderwetse death metal van het soort melodieuze zang, aardige gitaarriffs en een stevige ritmesectie. Minpuntjes blijven echter de afwezige originaliteit (luister maar eens naar de ultieme "waar heb ik dit eerder gehoord” track 'Solar Prophesy') en de zang, die op een aantal momenten (o.a.'Hell House') wederom geen bijster sterke indruk maakt.

Kortom, Cancer heeft de nare smaak van 'Corporation$' weggenomen en komt met 'Spirit In Flames' met een album op de proppen waar liefhebbers van ouderwetse death metal wel raad mee weten. Zoals gezegd: niet origineel, maar wel vermakelijk.