Graveworm - Scourge Of Malice

Graveworm - Scourge Of Malice

Label : | Archiveer onder

Ferdi : Iets meer dan een jaar geleden tourden ze Europa rond op basis van hun toenmalige nieuwe cd, inmiddels is de opvolger 'Scourge of Malice' uit. Ik heb het natuurlijk over Graveworm. De cd begint met de langzaam aanzwellende intro 'Dreaded Time' om vervolgens in het nummer 'Unhallowed by the infernal one' de beuk er in te gooien. Graveworm speelt gematigd agressieve gotische blackmetal in navolging van bands als Arcturus, Cradle en (hehehehe) Eternal Conspiracy. De teksten handelen over de duistere kant van het leven en sluiten daardoor goed bij de muziek aan, die zo zwart is als de ziekte. Wat ik goed vind aan deze cd is de manier waarop duistere synthesizers worden gecombineerd met bijtende riffs. Hierdoor wordt er een onaardse, bijna dromerige sfeer neergezet. Productioneel schiet deze cd echter schromelijk tekort. Door de sferische toetsenpartijen en de Dani Filth-achtige vocalen naar de voorgrond te brengen, zorgt de band ervoor dat de leadpartijen een minder grote stempel op de muziek drukken. En dat is jammer, want het haalt het metalvenijn er flink uit. Wat overblijft is een niet onaardige sfeervolle blackmetal-cd met mooie sferen en creepy intro's. Maar om nou te zeggen dat deze Duitsers tot de blackmetaltop behoren? Nee, absoluut niet. Over de gehele linie doet de band weinig mis, maar om de vergelijking met een band als Cradle of Filth aan te kunnen zal Graveworm toch echt vroeger moeten opstaan. De nummers mussen de nodige overtuigingskracht en komen door de matige productie niet optimaal uit de verf. Zelfs de goed uitgevoerde Maiden-cover Fear of the Dark kan daar weinig aan veranderen.