Arch Enemy - Doomsday Machine

Arch Enemy - Doomsday Machine

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Ralph : Arch Enemy houdt er eenzelfde soort release schema op na als labelgenoten Nevermore. Twee jaar geleden zag 'Anthems of Rebellion' het levenslicht en voor velen was dat toch een wat tegenvallende schijf. Voor mij persoonlijk overigens niet, maar dat terzijde. Nevermore's 'Enemies of Reality' was datzelfde lot beschoren en de bands tourden zelfs nog samen door Europa. We weten inmiddels dat het combo uit Seattle met het nieuwe album 'This Godless Endeavour' weer helemaal terug is, maar hoe zit dat met Angela en de haren?

'Doomsday Machine' is overduidelijk een plaat voor gitaarliefhebbers geworden zonder daarbij de fans van het heftige materiaal af te schrikken. De Ammot broers staan duidelijk centraal met het fenomenale gitaarwerk. Wars van trends gaan ze door met het produceren van briljante riffs, prachtige twin solo's en melodie├źn die je hoofd niet meer uit zijn te krijgen. De vocalen van Angela Gossow maken van dit album wederom een ultieme combinatie van agressie en melodie. 'Doomsday Machine' is minder toegankelijk als zijn voorganger en grijpt wat meer terug op de 'Wages of Sin' periode. Na een indrukkwekkend instrumentale opener en het vette 'Taking Back My Soul', zakt de boel ietwat in met 'Nemesis', dat te rechtlijnig lijkt ten opzichte van de rest van het album. Op het album is extra aandacht besteed aan Angela's stem. Er zijn meer effecten ingezet, maar ook mevrouw zelf lijkt meer ziel en zaligheid in de prestatie te hebben gelegd.

'Doomsday Machine' is een beter en gevarieerder album dan zijn voorganger 'Anthems of Rebellion'. Toch denk ik dat de echte knaller van de band nog moet komen, al zal dat zonder Chris Ammot wellicht wat moeilijker worden.