Pegazus - Live! Thunder Down Under

Pegazus - Live! Thunder Down Under

Label : Battlegod Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : Toen in 1998 de eerste lp van Pegazus uitkwam heb ik dat ding gekocht. Leuke heavy metal in jaren tachtig stijl. Na dit album heb ik de band echter niet meer zo gevolgd, maar dankzij de geniale postpakketjes van mijn alwetende chef heb ik nu de gelegenheid om meteen de schade in te halen. Pegazus laat op dit live album de geschiedenis van de band tot nu toe voorbij komen middels vijftien tracks. Van de vier studio albums die men intussen rijk is komt van alles een beetje aan bod en dus was ik wel benieuwd geworden naar het resultaat.

En tja, het resultaat valt een beetje tegen beste lezer. Ik ben bang dat dit schijfje op de een of andere manier een beetje aan pech onderhevig is. Zo hoort men op dit album niet de originele drummer Robbie Stoj, maar invaller Bernie Goldstein. Robbie zat namelijk ziek thuis toen men dit concert ging opnemen en men kon vanwege de kosten de boel niet meer verschuiven. En die invaldrummer is niet zo strak en niet zo vooruitstrevend als de originele, en dat hoor je ook wel een beetje terug. Spijtig. Ook moest ik eventjes slikken bij de zang. Op de eerste elpee is dat Danny Cecati, nu is dat Rob Thompson en vooral live is er toch een verschil in bereik hoorbaar. Daarbij is het geluid van deze cd ook niet supervet (en je hoort maar een handjevol publiek) waardoor de sfeer in de huiskamer niet echt losbarst. En dan moet ik ook nog bekennen dat niet alle songs even sterk zijn. Zo valt het wel erg eenvoudige 'Metal Forever' in negatieve zin op.

Maar gelukkig is er ook nog wel wat positiefs te melden hoor. Zo zijn de meeste songs lekker in het gehoor liggend en met de langere tracks zoals 'Braveheart' en 'Enchanted World' weet Pegazus ook genoeg sfeer te creƫren. De gitaren zijn gelukkig sterk en dus kan ik dit album dan ook niet afdoen als onvoldoende. Een voorzichte zeventig punten zijn hier wel op z'n plaats, met een extra vermelding voor de leuke Helloween 'Live In U.K.' achtige hoes.

Als bonus krijg je trouwens nog een tweede cd gratis en voor niks erbij. Hierop staat de zes track tellende demo versie van de ep 'The Headless Horseman' uit 2001. En dit klinkt weer best goed, maar deze songs zijn dan ook in de St Andrews Studio opgenomen. Voor 'The Headless Horseman' geldt dat je hier de nieuwe line up hoort maar dan wel meer in de vorm zoals ik de band al kende van het eerste album: leuke heavy metal. Deze extra mag er wezen, en dus zijn de zeventig punten toch nog gerechtvaardigd!