The Mass - Perfect Picture Of Wisdom And Boldness

Label : Crucial Blast | Archiveer onder different metal

Fons : Interessant bandje, dit uit Oakland California afkomstige The Mass. De tweede cd van dit viertal, 'Perfect Picture Of Wisdom And Boldness', is voer voor hardrockers met een zeer ruime muzikale geest. Allerhande subgenres hoor ik langskomen en ook stijlen die niets met metal te maken hebben. Thrash metal gaat hand in hand met jazz/fusion achtige gedeeltes, stoner rock gecombineerd met Frank Zappa melodie├źn, Dillinger Escape Plan hoor ik terug (het razende 'Gas Pipe') maar ook veel invloeden van diverse techno thrash bands van begin jaren negentig, zoals Anacrusis, Psychotic Waltz en Atheist ('Corpseweilder'). Het lijkt erop dat alles kan en mag bij The Mass. Men neemt behoorlijk wat risico's, en de makkelijkste weg wordt zoveel mogelijk vermeden.

The Mass weet al deze verschillende stijlen moeiteloos te combineren tot een mooi vloeiend geheel. De overwegend lange nummers zitten bijzonder goed in elkaar, en kennen de nodige tempowisselingen waardoor ze geen moment vervelen. De cd klinkt lekker rauw ,zelfs in de meer subtielere stukken ('Medication On The Some Carcass'), wat goed is voor het spontane karakter van de nummers. Zanger Matt Waters is geen technisch wonder maar zijn stijl van zingen is behoorlijk divers en past perfect bij de muziek. Bovendien speelt hij op enkele nummers saxofoon. Ook alweer zo'n aparte invalshoek. De ene keer pakt dat goed uit ('Cloven Head'), maar het is niet altijd even oorstrelend (de sax solo op het einde van 'Ride Of The Juns').

Songtechnisch zit het album bijzonder goed in elkaar. Vrijwel in elk nummer zit een zeer herkenbaar (bijna catchy) thema verwerkt, wat het luisterplezier veraangenaamd. Er gebeurd ontzettend veel zonder dat de nummers verzanden in oeverloos technisch gepiel. Zonder de andere nummers te kort te doen denk ik dat 'Cloven Head' en 'Ride Of The Juns' de sterkste tracks zijn maar dat kan voor iedereen weer anders zijn omdat ze, zoals gezegd, zoveel van elkaar verschillen. Het enige minpunt is het ietwat slordige (soms onstrakke) drumwerk van Tyler Cox tijdens de supersnelle passages ('Little Climbers Of Nifelheim'). Voor de rest is dit een prima cd, die per luisterbeurt alleen maar beter wordt. Nogmaals, niet elke metal fan zal iets met The Mass aankunnen, maar als je wel houdt van een muzikale uitdaging moet je echt eens gaan luisteren naar 'Perfect Picture Of Wisdom And Boldness'.