Novembers Doom - The Pale Haunt Departure

Label : Candlelight | Archiveer onder doom metal

Vera : Maandenlang keek ik uit naar de release van 'The Pale Haunt Departure'. In maart was het album namelijk al door The End Records uitgebracht in Amerika, het thuisland van deze fantastische doom band. In juli werd het nieuwe album eindelijk door Candlelight opgepikt, zodat alleman kan kennis maken met hun vijfde album vooraleer ze in het najaar de eerste oversteek naar Europa maken, met onder andere een concert op ProgPower in Baarlo op 1 oktober.

De band werd opgericht in 1989 in Chicago, Illinois (USA) als death/thrash band maar evolueerde weldra naar een meer slepende doom variant. De energie van death metal werd wel behouden, vooral in de zang. Tegenwoordig is alleen zanger Paul Kuhr nog over van de oorspronkelijke bezetting. Dit is hun eerste album voor The End Records (een nieuw contract werd getekend in 2004) en laten we hopen dat dit een lange samenwerking wordt die hen eindelijk het verdiende succes zal brengen.

Let wel, dit is niet alleen een album voor doom adepten. Goed, de algemene uitstraling is donker en mistroostig, maar hier hebben we lang niet alles gezegd. Ik ben er van overtuigd dat bijvoorbeeld elke Opeth fan overstag gaat als ie 'The Pale Haunt Departure' hoort. Inmiddels heb ik enkele van hun vorige albums ook gehoord. Die zijn prachtig, maar hier is de productie, het peil van de composities en de zang van Paul Kuhr nog beter. En dat is geen toeval. Mastermind Dan Swanö zit er weer tussen. Hij mixte het album in zijn knusse Square One Studio in Örebro (Zweden) en speelt tevens de gitaarsolo op het einde van 'Dark World Burden'. De mastering gebeurde door James Murphy (o.a. Testament, Death)

Het eerste nummer, de titelsong, zet je een beetje op het verkeerde been. Devoot opstijgende gezangen monden uit in gedecideerde drumslagen en vertrokken zijn we met de vette riffs en de even vette death metal grunt. Want dit is een goed maar niet uitzonderlijk death/doom nummer. De pure magie begint pas wanneer de band indroevige melodieën gaat koppelen aan cleane zang en uitbarstingen vol wanhoop. Inderdaad, de teksten, daar wordt je niet vrolijk van. Ellende, teleurstelling, verdriet, wanhoop… het gerucht gaat dat zanger Paul Kuhr dit album schreef na een mislukte liefde. 'Swallowed By The Moon' opent met akoestische gitaren en plechtig gesproken zinnen. Opgekropte woede wordt geuit via death grunts. Het amalgaam van tempo en sfeer wisselingen leidt hier reeds tot memorabele momenten, een uniek spel van licht en donker. Veel heldere serene zang met melodieuze gitaren op de achtergrond.

En dan is het tijd om alle volkeren ter wereld om te turnen in Novembers Doom fans. Met het licht naar Opeth lonkende 'Autumn Reflection' is dit een makkie. Strijkers, tokkelende gitaren en een weemoedige, heldere zang. Weer die onderhuidse spanning buiten enkele incidentele gitaarmuren. Een pracht nummer! De soundtrack van de herfst is in de lente geboren! Gedragen door een heel simpele akkoorden basis straalt dit nummer zowel sterkte als fragiliteit uit. Dit wordt gevolgd door het meest catchy nummer van dit album 'Dark World Burden'. Een meezinger zelfs, met zijn strakke riffs, lekker melodieuze grofkorrelige zang en uitwaaierende gitaarsolo op het einde (van Dan Swanö).

Nummers als 'In The Absence Of Grace' en 'The Dead Leaf Echo' wisselen grunts af met gesproken fragmenten, de speciale gitaar sound is een beetje dissonant en vervormd, bijna klassiek te noemen. Natuurlijk is een band als My Dying Bride ook een goede referentie, maar ik wil benadrukken dat Novembers Doom een absoluut eigen geluid heeft. Een ander moment van pure schoonheid is 'Through A Child's Eyes'. Dit straalt onschuld, zuiverheid en weemoed uit en is helemaal clean gezongen. Een magnifieke gitaarsolo vervolmaakt het geluk. We kunnen niet anders dan plechtig afsluiten met het van monumentale riffs voorziene 'Collapse Of The Fallen Throe' dat zich eens te meer wentelt in diepgewortelde smart. Dit mag in geen enkele verzameling ontbreken!