Audioslave - Out Of Exile

Audioslave - Out Of Exile

Label : Universal Music Group | Archiveer onder hardrock / aor

Richard V. : Tussen enkele Lords of Metal redacteuren ontstaat af en toe enige discussie of onze maandelijkse uitgave niet te veel een underground e-zine wordt. We berichten weliswaar over alle subgenres binnen de hardrock, metal en aanverwante stromingen, maar menigmaal worden artiesten en bands met behoorlijke bekendheid niet gerecenseerd. In de voorbije maanden werden de nieuwe cd's van Steve Vai, Robert Plant, Joe Perry en de box van Ozzy niet door ons besproken, en iets langer geleden cd's van bijvoorbeeld Marillion en Joe Satriani. De belangrijkste reden is dat Lords of Metal voor sommige platenmaatschappijen niet de status van Aardschok of Rock Tribune heeft. Omdat menig collega-Lord zich niet geroepen voelt om de cd in kwestie te kopen, ontbreekt er dus geregeld een "bekende naam. Hoofdredacteur Horst zegt - vaak terecht - dat die artiesten ons in het algemeen jonge, lezerspubliek toch weinig tot niets zeggen en dat ze niet meer zo relevant zijn als tien of zelfs 25 jaar geleden. Dat is meestal waar, maar in het geval van Audioslave gaat die vlieger natuurlijk niet op. Onder het motto, beter laat dan nooit dus een recensie van 'Out Of Exile'.

Audioslave is nog een van de weinige rockbands die in de VS qua verkoopcijfers nog potten kan breken. Onlangs publiceerde Billboard de lijst met de 25 best verkopende bands in 2005 en daarop prijkten slechts twee rockbands, te weten System Of A Down en Three Doors Down (beiden buiten de top 10). Ter vergelijking, in 1987 waren acht noteringen in de top tien van rockbands. Audioslave's tweede album ontbreekt dit jaar in het rijtje en dat terwijl het debuut toch makkelijk in korte tijd de miljoen overschreed. Naast het vervelende download fenomeen en de dalende populariteit van rockmuziek, zou je op basis van de verkoopcijfers in de VS vermoeden dat 'Out Of Exile' niet het niveau heeft van het debuut. En warempel, dat klopt. Chris Cornell riep al voor de release dat dit een van de meest relevante rockplaten ooit zou zijn. Welnu, dat is volstrekte lariekoek. 'Out Of Exile' is een zeer degelijke rockplaat waarop met uitzondering van de single geen missers, maar ook geen echte uitschieters staan.

Het grootste probleem bij Audioslave is het gebrek aan variatie, alle songs hebben dezelfde structuur, dezelfde opbouw en vrijwel zonder uitzondering hetzelfde slepende tempo. 'Out Of Exile' zal dus nimmer tot een groot rockalbum als bijvoorbeeld 'Physical Graffiti', 'Dark Side Of The Moon' of zelfs 'Superunknown' uitgroeien. De composities zijn niet goed genoeg en het gitaarwerk van Morello mist emotie. Een echte solo horen we hem zelden spelen, meestal is het een riedel vol hypermoderne bliebjes en piepjes of een technisch hoogstandje. Hij beheerst zijn instrument ongetwijfeld tot in de puntjes, maar echt raken doet hij ondergetekende in elk geval niet. Wat Audioslave onderscheidt van de middelmaat is natuurlijk zanger Chris Cornell. Ook op deze schijf zingt en schreeuwt hij weer de banden uit zijn keel en meer dan eens heeft hij prachtige zanglijnen, luister maar eens naar 'Dandelion'. Mijn late aanschaf was een gevolg van de single 'Be Yourself', een oersaai vierkwartsmaatje dat halverwege de eerste luisterbeurt al verveelt. Ik verwachtte dus weinig van de plaat en bleef aanschaf uitstellen. Achteraf blijkt de single veruit het minste nummer van de cd. Laat je dus niet misleiden door die saaie single, maar verwacht ook geen meesterwerk.