Killing Joke - Democracy

Killing Joke - Democracy

Label : Cooking Vinyl | Archiveer onder alternative / pop

Release type: Re-release

Jasper : Killing Joke is een band die al eeuwen bezig is zo lijkt het, en nog steeds niet is uitgeblust. Het titelloze comeback album uit 2003 bewees dat nog maar eens. Persoonlijk ken ik de band vooral van oude nummers als 'Love Like Blood', en het door Nirvana in 'Come As You Are' gejatte 'Eighties'. Tot mijn verbazing brengt het label Cooking Vinyl niet de echt oude, toch aan wat afstoffing behoeftige platen van begin jaren tachtig, maar de in verhouding nog gloednieuwe platen 'Pandemonium'en 'Democracy' op nieuw uit. Bij dit soort releases moet men toch op de hoede zijn voor voor geld aftroggelarij van de kant van het label, want zoveel mis was er op zich helemaal niet met het geluid, en aan bonus tracks lag er klaarblijkelijk ook niet echt veel interessants op de plank. Voor het "ge-update” artwork zie ik de ware fans wel naar de winkel lopen, de rest kan zich de tocht echter besparen.

De reden voor een re-release van 'Democracy' anders dan dat de plaat out of print is kan ik eigenlijk niet bedenken. Het album is een van de mindere releases van de gothisch aandoende Britten en zeker al niet interessant voor metalheads. Slechts op het nummer 'Intellect' keren de meesterlijke metal riffs even terug, om de rest van de plaat plaats te maken voor meer 'Arrow rock' radiovriendelijk materiaal. Het moet gezegd worden, 'Democracy' is een geweldig nummer, een meezinger, en tekstueel alleen nog maar relevanter geworden maar de rest van de CD is een beetje lauwtjes naar mijn smaak, zeker als opvolger van het spetterende 'Pandemonium'. De bonus track is een 17 minuten durende remix van 'Democracy' die alleen maar bedoeld kan zijn als slaapmiddel, want op enig interessants kan ik het niet betrappen. Enkel interessant voor ware Killing Joke fanatici en beginnende luisteraars.