Killing Joke - Pandemonium

Killing Joke - Pandemonium

Label : Cooking Vinyl | Archiveer onder alternative / pop

Release type: Re-release

Jasper : Killing Joke is een band die al eeuwen bezig is zo lijkt het, en nog steeds niet is uitgeblust. Het titelloze comeback album uit 2003 bewees dat nog maar eens. Persoonlijk ken ik de band vooral van oude nummers als 'Love Like Blood', en het door Nirvana in 'Come As You Are' gejatte 'Eighties'. Tot mijn verbazing brengt het label Cooking Vinyl niet de echt oude, toch aan wat afstoffing behoeftige platen van begin jaren tachtig, maar de in verhouding nog gloednieuwe platen 'Pandemonium'en 'Democracy' op nieuw uit. Bij dit soort releases moet men toch op de hoede zijn voor voor geld aftroggelarij van de kant van het label, want zoveel mis was er op zich helemaal niet met het geluid, en aan bonus tracks lag er klaarblijkelijk ook niet echt veel interessants op de plank. Voor het "ge-update” artwork zie ik de ware fans wel naar de winkel lopen, de rest kan zich de tocht echter besparen.

'Pandemonium' uit 1994 is wel een van de hoogtepunten uit de nu al ruim 25 jaar durende carriere van Killing Joke en bevat een zeer aanstekelijke mengeling van wave en metal, die anno nu nog steeds tot de verbeelding spreekt. Dat de band stevig geworteld is in de jaren tachtig is overduidelijk, maar dat is tegenwoordig alleen maar hip en misschien juist wel de reden voor een re-release. Toch ben ik bang dat iedereen bekend met deze band de release allang heeft, en voor hen is deze heruitgave niet het zuur verdiende geld waard. De twee remixen die aan het album zijn toegevoegd zijn niet zo essentieel, en het geluid uit '94 was ook al niet zo verkeerd ( je hoort toch ook niemand klagen over de sound van 'Nevermind', als we het dan toch over Nirvana hebben). Blijft over dat Killing Joke leken die geinteresseerd zijn zeker even een blik op het ding moeten werpen omdat het gewoon een vrij essentieel stukje muziek geschiedenis is.