Soilent Green - Confrontation

Soilent Green - Confrontation

Label : Relapse | Archiveer onder different metal

Jasper : Voor wie Phil Anselmo als zanger een warm hard toe draagt, en van stoney mathcore houdt, is Soilent Green al een geruime tijd een vaste waarde. De band was de laatste jaren door verschillende narigheden op het persoonlijke vlak (waaronder het overlijden van voormalig bassist Scott Wiliams) niet aan opnemen toegekomen, en ik moet zeggen dat het wat mij betreft ook wel eens tijd werd. 'Sewn Mouth Secrets' en 'A Deleted Symphony For The Beaten Down' begonnen namelijk al een beetje grijs te kleuren.

Geproduceerd door Morbid Angel/ Hate Eternal's Eric Rutan klinkt het nieuwe wapenfeit 'Confrontation' in ieder geval al het best van de drie, maar voor de rest is de plaat een stuk grimmiger en ontoegankelijker dan al het voorgaande werk. De frustraties van frontman Ben Falgoust hebben hier ongetwijfeld deel aan gehad, de beste man klonk in de laatste interviews die ik las ook nog al verbitterd. Ik moet zeggen dat het de muziek wat mij betreft niet persé beter heeft gemaakt, zeker het begin van de plaat is vooral erg hard en aggressief, met een stuk minder afwisseling dan ik gewend ben. De muziek is te omschrijven als een mangelende mix van death en grind met een opvallend eentonige brul van zanger Falgoust. Pas na het acoustische intermezzo 'Liquor&Cigarettes' wordt Soilent Green weer 'ouderwets' onvoorspelbaar, en gaat de plaat pas echt leven voor mij. 'This Glass House Of Broken Words' is een van de beste nummers van Soilent Green ooit, en de rest van de plaat is dan ook weer van hoog niveau. Hier gaat de zang ook weer van hoog naar laag en laat de band je even alle hoeken van de kamer zien.

Een plaat met twee gezichten dus, waarbij we de eerste vijf tracks misschien als een soort rouwproces moeten zien en de rest als de presentatie van de nieuwe Soilent Green, dat alles aan kan en eigenlijk een heel album had moeten maken. Het album is voor mij nog steeds een berg punten waard, maar de volgende keer verwacht ik wel een echte complete mokerslag van deze band.