Dynamic Lights - Shape

Dynamic Lights - Shape

Label : DVS Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Het prille begin van Dynamic Lights valt te situeren in 1997 in Pesaro, Italië. Na wat luttele wisselingen is de bezetting altijd constant gebleven en misschien is het daarom dat de band op haar debuut al zo volwassen klinkt. Soms sta je toch echt versteld hoe vrij jonge broekies daar quasi achteloos de meest ingewikkelde schema's aan elkaar rijgen. Vooreerst al petje af voor de technische kwaliteiten van deze dynamische lichtjes dus. Ik ben niet de enige die onder de indruk is, want na een demo 'Night Lights' (1999) en een EP 'Resurrection' (2002) werd de band al uitgenodigd om live te spelen met bands als Shaman, Lacuna Coil en Infernal Poetry. Maar het hoogtepunt was een optreden tijdens de Italiaanse Pain Of Salvation fanclub dag, waar Daniel Gildenlow himself hen vervoegde op het podium. In 2004 was de tijd rijp voor de opnamen van deze eerste cd 'Shape'.

De meestal lange nummers zijn knap en afwisselend opgebouwd. De aftrapper 'In The Hands Of A Siren' vangt kalm aan met piano en ingehouden riffs, maar vouwt zich weldra open tot meer dynamiek, een stelling die we op het gros van de nummers kunnen projecteren. Op deze eerste track zijn gastvocalen te horen van Jamina Jansson, die ook te horen was op Wolverine's 'The Window Purpose'. Mijn aanvankelijke indruk is dat piano meer dominant is in de muziek van Dynamic Lights dan gitaren, maar op deze mening moet ik halverwege toch een beetje terugkomen. Er komen ook prachtige gitaarsolo's voorbij, zoals in 'Remembrances'. Een ander kenmerk van deze progressieve metal band zijn de logge, zware gitaarriffs die elk nummer wat meer body geven. Maar daarnaast zijn er ook veel pianofragmenten die nu eens ingetogen, dan weer speels en bijna jazzy zijn. Speciale aandacht wijd ik aan het elf minuten dertig seconden durende 'One Thousand Nothing' omdat hier zowat alles passeert waar Dynamic Lights voor staat. Bedachtzame pianoklanken, speelse toetsen, het naar een climax toewerken en inventieve instrumentale uitgesponnen capriolen. Als ik deze band met een andere moet vergelijken, is het toch wel duidelijk Pain Of Salvation. Naarmate het album vordert gaat de overeenkomst tussen de manier van zingen van Matteo Infante en Daniel Gildenjow meer en meer opvallen. Laat dit enkel een hint zijn naar de grote klasse van deze Italiaanse nieuwkomers.

Onlangs was de band al in Nederland, waar ze voor de Zweedse band Nightingale (met Dan Swanö) mochten openen. Intussen verstevigt de band zijn naam in Italië door een reeks van concerten. Begin oktober zijn ze terug in Nederland voor een concert tijdens het vermaarde ProgPower festival. Zie dat je op de eerste rij staat! En ga alvast oefenen door 'Shape' aan te schaffen.