Throwdown - Vendetta

Throwdown - Vendetta

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder metalcore

Ferdi : Het Amerikaans/Canadese Throwdown speelt ruige metalcore die doet denen aan de straightedge hardcore van Earth Crisis, wat betekent dat de band en brug slaat tussen death metal, thrash en hyperactieve moshcore. Het soort dat je bij uitstek wilt/moet maken wanneer je ab-so-luut geen vlees blieft en Red Bull-surrogaten van de Lidl tankt alsof het biertjes op een vrijgezellenfuif zijn. Of de tweede plaat van de band 'Vendetta' inderdaad zoals de bio beschrijft de meest heavy plaat in de geschiedenis is, dat waag ik echter te betwijfelen. Wat dat betreft was Slayer ze toch negentien jaar voor. Toch is de groep er samen met producent Zeuss (Shadows Fall, Hatebreed) in geslaagd om een een behoorlijke rampestamper uit de muzikale darmstelsel te manouvreren. De speelervaring die werd opgedaantijdens tours met As I Lay Dying en Lamb Of God is tenminste goed op plaat vastgelegd. Met een Pro Pain-achtige intensiteit worstelt de band zich door krakers als 'We Will Rise', 'Vendetta' en 'To Live Is To Sacrifice' heen. De band heeft daarbij n sterkste troef, en dat is hun eenheid. De groep klinkt namelijk als een solide brok moderne metal, welke volledig op elkaar ingespeeld is door het vele toeren. Howard Jones van Killswitch Engage komt op 'The World Behind' nog eens langs, wat een welkome afwisseling is. Throwdown heeft nog niet de professionaliteit om eerdergenoemde van de hardcore-metaltroon te stoten, maar dat kan volgens mij niet lang meer duren. 'Vendetta' klinkt namelijk overtuigend genoeg om tot die conclusie te komen.