Morgana Lefay - Grand Materia

Morgana Lefay - Grand Materia

Label : Black Mark | Archiveer onder heavy / power metal

Frank D. : Nee, ik ga het niet hebben over al dat juridische gedoe dat ook ons deel van de muziekindustrie tekent. En dus ga ik het ook niet hebben over dat getouwtrek over de naam van Morgana Lefay. Belangrijkste is dat de band weer onder die naam kan opereren en de wereld recent een nieuw album heeft geschonken. De blozende muzikale baby luistert naar de naam 'Grand Materia'.

De band heeft zich verstrekt met een nieuwe bassist (Fredrik Lundberg), maar voor het overige is dit een conceptalbum in de aloude power metal traditie, maar dan wel met een doom twist. De Zweden hebben zichtbaar veel tijd en werk gestoken in dit nieuwe wapenfeit. Zo kan de hoes en booklet direct op de lijst der genomineerden worden geplaatst voor de titel beste artwork 2005. Muzikaal is de belangrijkste plaats uiteraard nog steeds ingeruimd voor de Jon Oliva-achtige stem van zanger Charles Rytkönen. Voor het overige komt Morgana Lefay op de proppen met een divers album. Soms traag, doomy en zwaar, op andere momenten ziedend en agressief en uiteraard zijn er ook nog voldoende rustpunten ingebouwd in de vorm van ballades. Opvallend zijn de frisse, maar loodzware metalriffs die soms een muur van geluid produceren. De fans van Morgana Lefay kunnen dit album in ieder geval blind kopen, want met nummers als het stampende 'My Funeral Is Calling', 'Grand Materia' en 'Angels Deceit' brengt de band absolute knallers uit.

Voor een potje power metal en een goed conceptalbum mag men mij altijd wakker maken en in die rij hoort dit schijfje van Morgana Lefay zeker thuis.