As I Lay Dying - Shadows Are Security

As I Lay Dying - Shadows Are Security

Label : Metal Blade | Archiveer onder death metal / grindcore

Frank D. : Een kleine twee jaar geleden had ik al de eer om een album van het Amerikaanse As I Lay Dying te bespreken. De review destijds ('Frail Words Collapse') begon met de volgende gevleugelde woorden:"Dit is nu een cd waar ik graag bij wakker word! Alsof een stoot muzikale levenselixer door mijn oren wordt toegediend schrik ik wakker uit mijn staat van 'half slaap' en sprint naar de stereo om het volume wat op te schroeven. Hoezo, denk aan de buren?!. En eerlijk is eerlijk, met dit vierde album 'Shadows Are Security' gaan die woorden nog steeds op en ramt de band de stof definitief uit de dekens van mijn bed.

Kort en goed: 'Shadows Are Security' gaat door waar 'Frail Words Collapse' ophield. De pakkende riffs van Phil Sgrosso (gitaar) en Nick Hipa (gitaar) zijn voller en melodieuzer dan ooit en de solide basis die Jordan Mancino (drums) en Clint Norris (bass) neer zetten blijkt een perfecte omgeving voor de klauwende zang van Tim Lambesis ( zang). Het resultaat is een dampende en compact klinkende moderne death metal plaat.

Met 'Meaning In Tragedy' valt de band meteen met de deur in huis en laat zien dat het ze menens is. Met pakkende riffs, verschoeiend drumwerk en een buitenaardse schreeuw wordt de luisteraar overrompeld. En zodra het galopperende 'Confined' inzet is duidelijk dat op dit album de rustige momenten ver te zoeken zullen zijn. Hard, snel en thrashy mept de band zich door de resterende tien nummers van het album. In tegenstelling tot het verleden haalt de band geen moment meer de voet van gaspedaal. Opvallend is dat nummers als het genoemde 'Confined' en 'The Darkest Nights' door het gebruik van het contrast tussen de rauwe vocalen van Lambesis en de kristalheldere vocalen aan openheid winnen en als gevolg daarvan zo verdomd catchy zijn dat ik mezelf de hele dag deze nummers hoor neurin. Hoogtepunten? Op een album waar geen wanklank is te ontdekken is het noemen van hoogtepunten een nagenoeg onmogelijk zaak, waar ik me dan ook maar beter niet aan kan wagen. Want hoe je het ook wendt of keert, As I Lay Dying komt met 'Shadows Are Security' met een album op de proppen dat de absolute elite van het genre wederom een stap dichterbij brengt. Ik heb namelijk maar een gedachte naar het beluisteren van het album: AGAIN!