Dark Reign - Prisoner Of Imagination

Dark Reign - Prisoner Of Imagination

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Na een eerste demo die opgenomen werd in 2003 en besproken in maart 2004 op deze site, heeft de Amsterdamse band Dark Reign inmiddels een volledig album opgenomen en in eigen beheer uitgebracht. De demo klonk destijds al veelbelovend en ook 'Prisoner Of Imagination' is een solide werkstukje geworden. Inmiddels heeft zanger Mathijs Stegeman de band verlaten omdat hij dit niet meer kon combineren met zijn studie en werk. Maar hij heeft nog wel dit album ingezongen, en er is live in februari in schoonheid geƫindigd met de tweede plaats halen in de Metalbattle competitie. De groep heeft inmiddels een vervanger gevonden in Jurriaan Ter Burg, zodat er opnieuw optredens geboekt kunnen worden.

Net als de demo is dit album opgenomen in Raoul Music studio in Amsterdam en geproduceerd door Hans van Kampen. De drie nummers van de demo sluiten dit album af in herwerkte versies. 'Why This Life', een sterk, mid tempo metal nummer met een prachtig atmosferisch middenstuk, is intussen verschenen op de 'Blown To Pieces' compilatie van Fearsome Records. 'Devil's Eyes' steunt op bekende Metallica riffs, maar kiest weldra zijn eigen richting. In de vijf nieuwe nummers heeft Dark Reign nu een duidelijke stijl gekozen en dat is melodische death metal. Al blijven de invloeden talrijk, maar het is juist dit 'van alles wat' dat de eigenheid bepaalt natuurlijk. Geen toetsen op dit album, maar het gitaarwerk van Eduard van Dugteren en David 'Ko' Paais biedt ons talrijke mooie melodieuze momenten. In de titelsong heeft dit gitaarwerk een uitgesproken klassieke heavy metal toets. Een ander sterk bepalend punt voor het geluid zijn de verstaanbare grunts, die het geheel een ruw kantje geven, maar de zanglijnen zelf zijn erg toegankelijk. Bovendien zijn er in alle nummers genoeg breaks ingebouwd om de boel spannend te houden. Met dit debuut heeft Dark Reign me weer positief verrast!