Dream Theater - Octavarium

Dream Theater - Octavarium

Label : Warner | Archiveer onder

Ralph : Een nieuw studio album van Dream Theater is altijd verassend, dat heeft de band in haar bestaan wel bewezen. Deze vaandeldragers van de heavy prog doen altijd wat ze willen en zelf erg blij van worden, en voor ons als publiek betekent dat eigenlijk dat ieder album weer iets geweldigs op kan leveren maar net zo makkelijk volkomen onbegrijpelijk kan zijn. Voorspelbaar is het in ieder geval niet.

2004 was een jaar waarin de fans werden dood gegooid met DVD's, demo's en wat al niet meer zij. De Dream Theater liefhebber die dacht een rustig jaar te hebben op financieel gebied kwam bedrogen uit, ondanks het feit dat er geen nieuw studio album het levenslicht zag. Het achtste studio album 'Octavarium' markeert ook gelijk het twintigjarig bestaan van de band. 'The Root of All Evil' schiet, na een introotje, flink uit de startblokken met een even te gekke als herkenbare riff. Het nummer kent een mooie opbouw en - voor Dream Theater begrippen - opvallend veel lijn. Na een minuut of vijf volgt er wel een prachtig intermezzo waar iedereen (behalve La Brie) even in de etalage gaat. 'The Answer Lies Within' is een slepende ballad met veel ruimte voor toetsen en het daaropvolgende 'These Walls' brengt het gevoel van de klassieker 'When Day and Dream Unite' weer terug met een brute laatste minuut. 'I Walk Beside You' is de ideale single. Zowel qua lengte (4:29) als structuur is het een pakkend, toegankelijk nummer met een heerlijk refrein. 'Panic Attack' is het hardste nummer van de plaat (tempo!) en is erg gevarieerd en creatief ingekleed wal het om zanglijnen gaat. De beste progressieve elementen zitten wellicht in 'Never Enough' en het vierentwintig minuten durende 'Octavarium'. Het titelnummer is een epos op zich, waar jazzy invloeden worden afgewisseld met groove, heavy passages en ingetogen momenten.

Dream Theater flikt het weer een uniek album te maken en doet precies wat het eigenlijk altijd doet; verbazen, beroeren, verrassen en inspireren.