Spiritual Beggars - Demons

Spiritual Beggars - Demons

Label : Inside Out | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : Ondanks het feit dat Spiritual Beggars ondertussen een behoorlijk aantal top-muzikanten in zijn gelederen heeft - wat te denken van Michael Amott (onder andere Arch Enemy), JB (van Grand Magus), Per Wiberg (van Opeth) en Sharlee D'Angelo (Arch Enemy) - heb ik de carriere van deze band nooit echt gevolgd en buiten het in 1999 verschenen 'Ad Astra' ben ik dan ook niet bekend met het reeds verschenen materiaal van deze band. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat deze band door de muziekpers in het stoner rock hoekje werd gepositioneerd, een muziekstijl die mij tot op heden niet echt kon en kan bekoren.

Toch ben ik er wel gelukkig mee dat hoofdredacteur Horst mij dit plaatje heeft toegestuurd, want de dertien nummers die hierop te vinden zijn bevallen me prima en hebben mij doen besluiten om ook het andere materiaal van Spiritual Beggars maar eens aan te gaan schaffen. Maar laten we het nu eerst eens bij deze 'Demons' houden. Na een lekker heavy intro getiteld 'Inner Strength' barst 'Throwing Your Life Away' los, een prima rocksong met een lekkere groove. Vocalist JB past perfect bij de muziek, die zijn oorsprong duidelijk in de jaren zeventig heeft (maar dan wel met een hedendaagse geluidskwaliteit) en gitarist Michael Amott strooit driftig met imposante riffs en solos. Dat komt het meest nadrukkelijk tot uiting in nummers zoals 'Salt In Your Wounds', het duistere 'Through The Halls' en 'Dying Every Day', maar ook de overige tracks zijn zonder meer uitstekend te noemen. Zeker aanschaffen dit plaatje, overigens is er voor de liefhebbers ook nog een special edition uitvoering met een extra 8-track live bonus disc 'Live In Japan'.