Circus Maximus - The 1st Chapter

Circus Maximus - The 1st Chapter

Label : Frontiers Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Christ : "The new wave of Norwegian progressive metal…” Zo wordt deze band aan de man gebracht door hun platen maatschappij. Ik ben me niet bewust van een oude wave van Noorse progressieve metal tenzij je Conception toerekent aan het progressieve metal genre. Ik heb daar zo mijn bedenkingen bij. Conception was meer metal dan progressief, maar dat geldt niet voor deze Noorse van genaamd Circus Maximus. Ik ben het dus wel eens met Frontiers Records dat deze band een vertegenwoordiger kan zijn van dat zogenaamde genre. Dit is progressieve metal die regelrecht uit de Dream Theater school komt. Erg trashy progressieve metal met een hevige nadruk op de gitaar partijen en de zang en met mindere mate op de toetsen. Ik zelf geef de voorkeur aan nadruk op alle aspecten van een band zoals Dream Theater dat doet, maar deze band kan er zeker mee door.

De bandleden komen uit alle mogelijke hoeken van het metal genre en dat verklaart ook de brede muzikale invloeden die de heren opgeven. Deze invloeden reiken van pop muziek tot progressieve rock en van heavy metal tot death metal. Toen deze mensen dus bij elkaar kwamen werden er gelijk wat demo's opgenomen. De demo's werden de wijde wereld ingegooid en leverde ze aardig wat goede recensie op. Frontiers Records besloot daarom om deze band te voorzien van een contract om hun werk uit te brengen in Europa en onder leiding van - de welbekende metal producer - Tommy Hansen gingen de heren aan de slag. Het resultaat is erg goed en kan met gemak vergeleken worden met klasse artiesten zoals Evergrey en Kamelot. De album titel is niet erg gelukkig gekozen, want er is niet echt sprake van een concept album hier. Deze mannen maken progressieve metal - met de hoofdletter M - die zeer song georiënteerd is. Deze heren verdienen wat erkenning, voordat ze net zo snel weer weg zijn als dat ze kwamen.