Carnival In Coal - Collection Prestige

Carnival In Coal - Collection Prestige

Label : Earache | Archiveer onder different metal

Jasper : Ergens in een klam en bezweet studentenkamertje schuift uw recensent niets vermoedend "Collection Prestige in zijn dolgedraaide CD speler. Dit deed hij naar aanleiding van het hoesje, dat er uit zag als een slechte klassiekverzamelaar van de Aldi, uw recensent was namelijk wel toe aan een beetje slechte klassieke muziek, hele dagen de oren teisteren met snoeiharde metaalgeluiden gaat hem namelijk niet in de koude kleren zitten zoals u zich vast wel kunt voorstellen.

Groot was de onvergenoegzame verbazing dan ook toen hij juist weer die metaalgitaren door zijn kamertje hoorde grommen, vergezeld door de tekst " There Is A Party At Your House Tonight.... Uw recencent was oververhit en metaalvermoeid en had al helemaal geen zin in een party in zijn huis, edoch, de stemmen gingen door tot het volgende nummer en trouw als ondergetekende aan zijn werkje is, moest hij deze plaat toch even uithoren. Maar wie zat daar toch die Boney M te draaien! Een gepast doch welgemeend "uit die kutherrie! naar de buren resulteerde in een vertwijfeld "je eigen kutherrie zul je bedoelen! geretourneerd, waarna hij even zijn CD speler een halt toe riep en moest concluderen dat het inderdaad zijn eigen herrie was geweest. Dit bracht hem toch ernstig in vertwijfeling. Dat het niet gezond was om de hele dag metal met het volume op tien te luisteren had hij al jaren kundig ontkent, maar nu met die hitte erbij begon hij zich toch enigszins zorgen te maken. Dit werd versterkt door de band die nu ineens weer een ranzige blackmetal riff liet horen, gevolgd door een salvo dwaze cartooneske geluidjes...en waar was Boney nu gebleven?

Het mag duidelijk zijn; of de geestelijke gesteldheid van ondergetekende begon met rasse schreden af te takelen, of deze langspeler van het Franse duo Carnival In Coal pakte niet bepaald uit als uw allerdaagse portie heavy metal. Na een korte onderbreking, een viertal spongebob ijsjes ( natuurlijk koop ik die rommel niet, het lag zomaar in mijn vriezer!), en een klap in het gelaat ging uw vlijtige schrijfspersoon nog weer eens een luisterbeurt aanvangen.

En nee, het lag toch niet aan het arme verhitte hoofd, hier was werkelijk iets vissigs aan de knikker. Iets heel erg vissigs welteverstaan. Nummers als " The Lady And The Dormant Sponge, "Ohlala, en "D.O.A. (Drunk Once Again) hadden natuurlijk al een belletje moeten doen rinkelen. Hier werd, op hoog niveau dat moet gezegd, een potje de draak gestoken met de hele metal wereld. Op een manier die Mike Patton niet had misstaan werden hier een elftal pareltjes neergezet, zwanger van parodie en zelfspot, eigenschappen die de metalwereld nogal ontbeert en daarom deste meer waardering scheppen voor deze Franse band. Het enige smetje op "Collection Prestige is dat de teksten wel tonen van meesterlijkheid en humor vertonen, maar nog net iets gevatter en gecompliceerder hadden gemogen. Dit ligt natuurlijk aan de kloof die er wel eeuwig tussen Frankrijk en Engeland zal liggen qua linguistiek, maar toch, dit maakt voor uw recensent het verschil tussen fabuleus onovertroffen en doordeweeks geniaal. Geniaal blijft het echter, niet een plaat waar je nou echt van afkoeld, maar dat had uw bezwete penseelschaatser toch al opgegegeven deze maand.