Falconer - Falconer

Falconer - Falconer

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Ferdi : De debuutschrijf van het Zweedse Falconer is een aangename verassing: goed uitgevoerde power/heavy metal met veel aandacht voor vocalen. De band onderstond in '99 uit de band Mithotyn en kreeg al snel een contract aangeboden door metalblade. Deze naamloze debuut cd werd in de Los Angered onder toeziend oog van Andy LaRouque opgenomen, hetgeen resulteert in een puike productie. Ik heb het idee dat bij het schrijven van deze nummers de zanglijnen als uitgangspunt zijn gebruikt. Dit zou namelijk verklaren waarom de vocalen het belangrijkste deel van een nummer uitmaken, en het aantal instrumentale passages zelfs na oud en nieuwe op 1 hand te tellen zijn. Een gewaagde aanpak, die uiteindelijk om het nodige geduld van de luisteraar vraagt. De cd heeft tijd nodig om te groeien alvorens hij echt gewaardeerd kan worden. Het aantal metalcliche's wat de band gebruikt is minimaal, en de refreintjes zijn allesbehalve catchy. Deze tegendraadsheid wordt gecompenseerd door een goede structuur en een hoge kwaliteit die zich pas na enkele draaibeurten openbaart. Als indicatie van de muziek vergelijk ik de band met Nocturnal Rites, The Storyteller en Otyg. De band gebruikt veel ritmes en structuren die zijn afgeleid van de Zweedse volksmuziek en stopt deze in een metaljasje. Een subtiele zet: hoewel de folkinvloeden in de gitaar- en zanglijnen aanwezig zijn zou je het niet merken als je er niet echt op zou letten. Wat betekent dit bovenstaande gebrabbel voor de lezer? Als je houdt van deze stijl heavy metal en wel eens een band die meer doet dan die ellenlange Italiaanse Disneyintro's van tegenwoordig, dan is Falconer een goede cd en is die score voor jou bedoeld. Voor fans van Zweedse folkkmuziek is dit echter een verplichte aanschaf.