The Vision Bleak - Carpathia

The Vision Bleak - Carpathia

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder gothic metal

Vera : Anderhalf jaar na het debuut 'The Deathship Has A New Captain' staat deze vrij nieuwe band rond Ulf Theodor Schwadorf (Empyrium, Noekk) en Allen B. Konstanz (Nox Mortis, Ewigheim) klaar met een opvolger. Dat The Vision Bleak niet zo maar een studioproject is, bewees de band afgelopen jaar en ook in Nederland en België kon men ze aan het werk zien. Live verrasten ze me afgelopen herfst nog
meer dan met die eerste plaat. En nu… De band is ontzettend gegroeid en nu pas komt de genialiteit van zijn scheppers volledig tot uiting. Je merkt het dat men het afgelopen jaar veel live gespeeld heeft. 'Carpathia' klinkt dynamischer, meer metal, directer. Maar vergis je niet, achter deze schier ongepolijste bast van harde gitaren, komen verrassende extra's je constant tegemoet. Want hetgeen men op de bonus cd van het debuut voorzichtig introduceerde - orkestratie - geeft heel 'Carpathia' een weids gevoel van grandeur en ja, bijna beeldende kunst.

Waarom gebruik ik die term? Omdat 'Carpathia' een concept inhoudt. Dit sinister muzikaal drama speelt zich af in de geheimzinnige streek van de Karpaten. Een zakenman erft het landgoed van zijn familie en reist doorheen de Karpaten, waarbij hij meer en meer in de ban raakt van de streek en uiteindelijk zelfs vervloekt en bezeten. Het horror thema heeft ditmaal een eigen verhaal gekregen in plaats van gebaseerd te zijn op oude films.

Het album opent op filmische wijze met sopraanzang, verwachtingsvolle drums en zware orkestratie. Maar 'Secrecies In Darkness' gaat er tegenaan met beenharde riffs. Je verwacht zelfs een black metal stem, maar het is de dragende, donkere stem van Konstanz die op bijna verhalende wijze deze track inkleurt. En hij heeft een geknipte stem voor dit duister, griezelig materiaal. Luister maar eens naar 'Carpathia' zelf, Zappa is er niets tegen qua lage stem (al is een verwijzing naar Andrew Eldritch (Sisters Of Mercy) misschien meer aangewezen). Er duikt ook nog een viool op als stemmingbrenger. Dit is werkelijk fantastisch! 'Sister Najade' rolt over je heen met een grandeur alsof een wild kolkende rivier je gaat verzwelgen. Al laat de prachtige subtitel anders vermoeden: het bergmeertje bij het dennenwoud. Piano en gitaar strijden om de overmacht, maar het is de orkestrale basis op de achtergrond die dit naar verheven hoogten hijst. In 'The Curse Of Arabia' horen we meer dan een kronkelend Oosters melodietje. Mannelijke operazang op z'n Arabisch onder andere. In 'Kutulu!' zijn het dan weer de donkere, bezwerende koren die de aandacht trekken. In het meer dan negen minuten durende 'The Charm Is Done' dat dit meesterwerk afsluit, wordt naar een climax toe gewerkt. De trage, zware uitval met bijna doom pretenties gaat over in hakkende ritmes. Het wordt theatraal en intens gezongen en evolueert uiteindelijk zelfs bijna in black metal om de bezetenheid gestalte te geven. Dit is death metal in de verheven zin van het woord!

Nog even geduld trouwens voor je mijn review aan de weerklinkende geluiden gaat toetsen, want 'Carpathia' zal pas op 29 augustus zijn zegetocht in de winkels beginnen. Reis dus nog vlug even af naar de Karpaten vooraleer je geen voet meer durft te zetten in dit mysterieuze gebied.