Resistance - Lies In Black

Resistance - Lies In Black

Label : Lion Music | Archiveer onder

Tormentor Erich : "Resistance steamroll their metal machine forward and deliver the very best of pure American metal”. Dit staat in althans in de biografie van deze nieuwe vijfmans formatie uit de omgeving van Anaheim geschreven. Door schade en schande wijs geworden zet ik dus enigszins terughoudend de cd speler aan. En wat blijkt? Deze American metal van Resistance is goed te pruimen!

Voordat ik echter uitleg wat ik nu zo goed vind aan 'Lies In Black' wil ik wel eventjes benadrukken dat ik de term 'American Metal' niet zo goed snap. De een zal dit stevige heavy metal noemen. De ander zal dit power metal noemen en ik vind het eigenlijk heavy metal met een link naar de thrash. Deze vorm van metal komt goed over als de muziek krachtig wordt gespeeld. Dit is geen probleem voor Resistance, de band weet zich gedurende de 28 minuten speelduur als strakke band te verkopen. De mix is rauw en de gitaren staan lekker vooraan in het geheel, dit geeft een krachtig effect en mede hierdoor moet zanger Robby Hett diep gaan om te overtuigen. Dit lukt hem echter ook nog en zijn ietwat donkere stem past goed bij het geheel. De songs zijn allen voorzien van veel riffs met op tijd een break en een solo en ze vervelen nergens. Het is Resistance gelukt om een aantal tracks te schrijven die een eigen gezicht van de band laten zien en dat vind ik een groot pluspunt. Ik denk hierbij vooral aan 'Wasted Time' en 'The Darkness Inside Me' die zich kenmerken door een goede opbouw, een rustig middenstuk en wat meer felheid op het eind. Tijdens 'Bridge To Nowhere' en '….Till Dust Return' gaat de snelheid nog wat omhoog en als ik toch namen moet noemen dan zeg ik: luister eens naar 'Lies In Black', een Machine Head achtig begin en verder een song die wel wat wegheeft van Anthrax met John Bush.

Ook goed zijn de kleine introotjes die men bij enkele songs heeft gebruikt. Dit geeft aan dat de band serieus met hun album bezig is geweest, maar dat kan je er zo ook wel aan af horen.