Royal Hunt - Paper Blood

Royal Hunt - Paper Blood

Label : Frontiers Records | Archiveer onder heavy / power metal

Eddy : Vroeger was ik aardig kapot van de Deense band Royal Hunt. Het eerste werkje wat ik van hen kocht was de dubbel live cd uit 1996 die in Japan werd opgenomen. Die plaatjes wisten mij aardig van mij apropos te halen, zo goed waren die. Dat was nog eens pure muzikaliteit, geniale composities en een zanger die nog altijd tot de besten behoort, namelijk DC Cooper. Toen ik die dubbelaar gekocht had bleef die voor maanden in mijn speler rondes doen. Ook wilde ik alles over deze supergroep weten en begon alles te volgen wat ze zo allemaal uithaalden. Een hoogtepunt was hun live concert in het Duitse plaatsje Bochum in 1997. Ze hadden toen zojuist hun schitterende plaat 'Paradox' uitgebracht en het was te gek om deze band te mogen aanschouwen. Het voorprogramma werd verzorgd door een andere Scandinavische band House Of Shakira. Het werd een avond om nooit te vergeten.

Toen kwamen de eerste donkere wolken boven deze groep te hangen. Allereerst moest drummer Kenneth Olson zijn stokjes in de wilgen hangen wegens gezondheidsredenen maar dat was nog niet het meest schokkende wat zich in het bestaan van Royal Hunt voordeed. De zanger die deze muziek zo beroemd had gemaakt, de allermachtige DC Cooper, besloot zijn rug naar de band toe te keren. Het ego problemen tussen DC en bandleider en reus Andre Andersen bleken van dien aard dat beide heren niet meer door een deur konden. Dat was nou juist de gebeurtenis die nooit had mogen gebeuren, na al de roem en erkenning bleek dit een kleine doodsteek te zijn voor Andre's band. Deze superlange man scheen niet in te zien dat de stem van Meneer Cooper expliciet nodig was voor het welslagen en de power van Royal Hunt. Hij legde dit gewoon naast zich neer en vroeg John West (Artension, Badlands en Lynch Mob) of hij zin had om zanger te worden in zijn band. En ook al was die stem van John absoluut niet slecht, hij kon DC Cooper niet doen vergeten. Dat verlies voor Royal Hunt werd voor de Duitse band Silent Force een zege, want sindsdien doen die het aardig goed bij de metal fans. Sinds Royal Hunt hun boegbeeld verloor heeft het nooit meer een plaat uitgebracht die vriend en vijand kon shockeren.

Andre bleek een moeilijk ventje te blijven want op een gegeven moment zagen gitarist Jacob Kjaer en bassist Steen Mogensen (die nu vele betere platen maakt met zijn eigen kindje Cornerstone) het ook niet meer zitten. Daarentegen had de oude drummer Kenneth Olson een papiertje van zijn dokter meegekregen die hem weer gezond verklaarde en keerde terug in zijn oude nest. De nieuwe gitarist blijkt Marcus Jidell te zijn die ik vorig jaar al tegen kwam met zijn band The Ring. Deze nieuwe formatie van Royal Hunt is de afgelopen maanden druk bezig geweest om een nieuwe schijf onze richting op te schoppen. 'Paper Blood' is daarvan de naam en kan gezien worden als het beste werkje met John West aan het roer. Maar dat is eerlijk gezegd niet zo moeilijk. Die andere cd's met hem hebben bij mij de schappen niet meer verlaten sinds ze daar direct na aankoop zijn terechtgekomen. De nummers op 'Paper Blood' zijn best wel acceptabel, toch zal geen van die deuntjes bij mij blijven hangen, of nog sterker, een wow gevoel teweegbrengen. Het keyboardspel van Andersen is zelfs op sommige punten aardig irriterend en veel te veel op de voorgrond. Ik denk dat de enige stap die de band kan redden is om nog eens met DC Cooper om de tafel te gaan zitten en alle geschillen tussen de heren uit de wereld te helpen. De wereld is toe aan een renie!