Hate Eternal - I, Monarch

Hate Eternal - I, Monarch

Label : Earache | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Eindelijk weer eens nieuw materiaal van Hate Eternal, die op basis van hun tweede plaat "Kings of all Kings welgeteld acht keer tourde door Europa en Amerika, zowel als headliner als ook als support van onder meer Arch Enemy en Hate Breed. Net als tussen het debuut "Conquering the Throne en het tweede album, zijn er dit keer drie jaar verstreken, dus de verwachtingen zijn er hoog gespannen. Gelukkig stelt Hate Eternal op hun derde plaat "I, Monarch niet teleur. Integendeel, "I, Monarch is het sterkste Hate Eternal album tot nu toe, en de band rondom voormalig Morbid Angel gitarist Erik Rutan verstevigd hiermee hun positie aan de top. Ze zeggen wel eens dat een derde album voor een band cruciaal is, nou bij deze, Hate Eternal poept hier probleemloos een derde album uit dat de vorige albums zelfs weet te evenaren en bewijst daarmee niet alleen een hype te zijn. Ten opzichte van de vorige albums is Hate Eternal zelfs wat gevarieerder gaan klinken. De tornado's die vorig jaar over Florida hebben geraasd, hebben de band duidelijk wind in de rug gegeven; Derek Roddy rost er weer genadeloos hard en snel op los. De tegendraadse gitaarharmonieen klinken in eerst instantie chaotisch, maar naarmate de CD een paar keer rond is geweest ga je begrijpen wat Rutan bedoelt en gaat er een wereld aan gecontroleerde chaos, aanstekelijke grooves en bezwerende melodieen voor je open. Niet alleen de razendsnelle stukken zijn adembenemend, ook de momenten waarop de band wat gas terug neemt zijn om van te genieten. Zo wordt er in het nummer "To Know Your Enemies tijdens het slepende stuk op de achtergrond gebruik gemaakt van een didjeridoo, wat het nummer een extra dimensie geeft, erg vet! De tien nummers op "I, Monarch werden opgenomen in Erik Rutan's eigen Mana Studios in Tampa Florida, en zijn gezegend met een vol en uitgebalanceerd geluid. Kortom, Hate Eternal levert met "I, Monarch n van de betere death metal platen van dit jaar af en kan met een gerust hard weer acht tours gaan doen. Het laatste nieuws is dat de band Eric Hersemann van Diabolic heeft aangetrokken als tweede gitarist, dus live zal Hate Eternal vast en zeker gaan knallen. In september is de band in ieder geval weer op tour in Europa, dus mis dat niet!