Morphia - Fading Beauty

Morphia - Fading Beauty

Label : Fear Dark Productions | Archiveer onder doom metal

Michiel B. : Het Gelderse Morphia wist mij met hun vorige album "Frozen Dust” uiterst aangenaam te verrassen. Gevarieeerde, meeslepende melodieuze doom in de betere traditie van Anathema. Michiel B. was een gelukkig mens en groot was de vreugde toen ik recentelijk de opvolger van dit schijfje getiteld "Fading Beauty” in mijn brievenbus aantrof. Zou dit album voor de band hun definitieve aansluiting bij de nationale top kunnen betekenen zodat ze uit de schaduw kunnen treden van Officium Triste en Whispering Gallery?

Na een aantal luisterbeurten moet ik helaas toch tot de conclusie komen dat het antwoord op bovenstaande vraag waarschijnlijk 'nee' zal zijn. De muzikale parallellen met Anathema zijn wat vervaagd en wat meer opgeschoven richting die van het eerder genoemde Whispering Gallery. De samenzang (twee maal clean plus grunt en scream) wordt veelvuldiger gehanteerd en in de muziek lijkt wat meer tempo gekomen te zijn alhoewel de rustige ballades zijn gebleven zoals deel twee van het drieluik "Meaning Of Forever” waarbij de band zelfs ondersteund wordt violiste Esther Wertwijn. Maar desondanks verslapt de aandacht toch gedurende het album en dat was bij voorganger "Frozen Dust” (welke ik gezien ons huidige scoresysteem wellicht zelfs nog wel een aantal puntjes teveel toebedeeld heb indertijd) geen moment het geval.

Voor het opnemen van dit net iets meer dan een uur klokkende uit tien nummers bestaande album heeft de band wederom haar intrek genomen in de Harrow Studio's en op de productie valt niks aan te merken. Op het songmateriaal in principe ook niet maar ik kan niet ontkennen dat ik er wat meer van had verwacht.