Kaipa - Mindrevolutions

Kaipa - Mindrevolutions

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Al dertig jaar is Kaipa synoniem voor ambitieuze, onconventionele progressieve rock, diep geworteld in de tradities van Zweedse folk. Zoals elke biografie is dit met een korrel zout te nemen. De band maakte vijf elpees tussen 1975 en 1982, inderdaad. Maar daarna volgde er een stilte van twintig jaar. Het was in 2002 dat oprichters Hans Lundin en Roine Stolt (inmiddels bekend als Flower Kings gitarist) terug van zich lieten horen middels het goed ontvangen 'Notes From The Past'. Een jaar later zag opvolger 'Keyholder' het licht en inmiddels zijn we toe aan het derde album sinds hun wederopstanding. De titel is 'Mindrevolutions', maar ik durf stellen dat dit generlei revolutie waar dan ook teweeg zal brengen. Hiermee bedoel ik niet dat het een slecht album is, maar het volgt gewoon de lijn der verwachtingen die inmiddels geschapen zijn in het progressieve rock verwachtingspatroon van Kaipa. Een logische opvolger met enkele kleine differentile accenten dus.

Patrik Lundstrm, ook bekend van Ritual, verzorgt weer de meeste zangpartijen en doet dat op een overtuigende manier. Ik hou van zijn expressieve stem, die hij gebruikt naargelang het nummer het vereist. Zangeres Aleena heeft een grotere rol toebedeeld gekregen dan voordien en het zal van ieders persoonlijke smaak afhangen of dit een voor- of een nadeel is. Verder bestaat de band uit drummer Morgan Agren (Zappa) en Jonas Reingold (bas - Flower Kings, The Tangent). Genoeg om de modale progressieve rock fan te doen watertanden en zij allen worden dan ook op hun wenken bediend in nummers als 'The Dodger', Electric Leaves' en 'A Pair Of Sunbeams' waarin rusteloze huppelende klanken afgewisseld worden met bloedmooie solopartijen van gitarist superbe Roine Stolt. Voor mij zijn de gitaarpartijen op dit album absoluut subliem. De zang van Aleena vind ik wat minder, want daardoor zijn nummers als 'Shadows Of Time' en het melige 'Our Deepest Inner Shore' gewoon tranentrekkers met een iets ingewikkelder instrumentaal kader.

'Mindrevolutions' is het magnum opus van de plaat waar iedere fan likkebaardend naar uitgekeken heeft. Zesentwintig minuten lang worden we langsheen verschillende ritmes en sferen geleid. Het vangt simfonisch aan met vrouwelijke vocalen, de fretloze bas begint zich te vergalopperen en dit is het startsein voor lange improvisaties met een jazzy inslag. Het summum voor echte prog fanaten. Een ander nummer dat ik zeker wil vermelden is 'Last Free Indian' met een tekst van Roine Stolt die er van overtuigd is dat hij in een vorig leven deel uitmaakte van de 'native Americans'. Met zijn akoestische gitaren en sober strijkersarrangement, schittert dit nummer in zijn eenvoud en oprechtheid.

'Mindrevolutions' is dus een album geworden waarop plaats is voor verscheidene strekkingen, zonder bruuske verrassingen, dat de meer bezadigde progressieve rock fan zal bevallen. Met al die capabele muzikanten in de bezetting, mogen we ook niets minder verwachten.