The Agony Scene - The Darkest Red

The Agony Scene - The Darkest Red

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder metalcore

Jordy : Een term die we de laatste jaren steeds meer en meer voorbij horen komen is 'The New Wave Of American Heavy Metal'. Een muzikale beweging die wordt aangevoerd door acts als Chimaira, Lamb Of God, Shadows Fall en God Forbid en gekenmerkt wordt door een brute combinatie van metalcore met klassieke metalinvloeden en opzwepende live-shows. Inmiddels is dit genre een lucratieve bron geworden voor beginnende bands en wordt in menig biografie geschermd met de term. Zo ook bij The Agony Scene. Muzikaal gezien borduurt deze band voort op een aantal facetten die we al lang en breed kennen. Een enorme lading metalcore met brute zanglijnen en een haast overdadig dubbele bassgeluid. En dankzij de nodige punkinvloeden komt er regelmatig een up-tempo track bovenborrelen die door ondergetekende recensent instemmend wordt meegeknikt. De nieuwste single 'Prey' is daar een goed voorbeeld van.

Deze plaat slaat betekend een nieuwe start voor The Agony Scene. Niet alleen is de halve bezetting van de band gewijzigd, maar er werd ook voor een compleet andere producer gekozen: in plaats van Killswitch Engage-bassist en producer Adam D. werd Rob Caggiono (Cradle Of Filth) achter de knoppen gezet, die ongetwijfeld een onuitwisbare invloed heeft gehad in het rauwe - niet gelikte - geluid van deze schijf. Bijster origineel mag het niet genoemd worden, maar er wordt wel ten volste gebruik gemaakt van de mogelijkheden die het combineren van meerdere stijlen biedt. Lekker hakkend met de nodige sterke zanglijnen en met de potentie om tijdens liveshows een ijzersterke set weg te zetten.