Betzefer - Down Low

Betzefer - Down Low

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder nu metal

Jordy : Eerlijk is eerlijk: als er iets is wat je niet zo snel associeert met Israël dan is het wel metal. De beelden van ontploffende Palestijnen, hardhandig optredende legereenheden en de bouw van een (associaties met het communisme oproepende) enorme muur is voor menigeen de voornaamste link de met dit land wordt gelegd en het begrip metal komt daar eigenlijk helemaal niet bij om de hoek kijken. Toch wil het feit dat deze maand wereldwijd het album 'Down Low' van Betzefer te verkrijgen zal zijn. Stevige metal uit Tel Aviv!

Betzefer is één van de meest recente aanwinsten van Roadrunner Records en heeft met de hulp van de veelzijdige producer Tue Madsen (Illdisposed, The Haunted en Mnemic) een album gemaakt waarop vele verschillende associaties met gevestigde namen uit de metalscene voorbijschieten. Van Dimebag Darrell en Sepultura tot Slayer, gehuld in het welbekende nu-metalesque jasje: beknopter dan dit zou ik 'Down Low' niet kunnen omschrijven.

Op de tien tracks die dit album telt laat Betzefer duidelijk horen niet zomaar een stel wannabe's uit het 'Beloofde Land' te zijn, maar ook daadwerkelijk een stevige bak metal voor te kunnen schotelen. Van de pompeuze titeltrack en de stevige, trendsettende opener 'Early Grave' tot het meer naar melodie neigende 'Fuckin' Rock n' Roll' (hoewel de relatie met de muziekstijl slecht heel sporadisch voorkomt) of het uit strakke riffs en beukende drums opgebouwde 'Brix' dat met een lengte van 2:18 minuut tot één van de meest vluchtige tracks op het album behoord.

'Down Low' is na enkele albums, een EP en een demo de eerste internationale release van Betzefer en liegt er zeker niet om. Met een variatie van verscheidene welbekende metalstijlen en zowel krachtige instrumentaliteit als vocalen is dit labeldebuut er eentje die er absoluut mag zijn. Het lijkt haast of alle ellende die Israël al jaren doormaakt door de band is gebruikt om er een heerlijk destructieve plaat van te maken. De 'beloofde band'?