Doctor Butcher - Doctor Butcher

Doctor Butcher - Doctor Butcher

Label : Eyes Of Sound | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Horst : Jon Oliva is een man die van veel muzikale markten thuis is. Zwaar klassiek met T.S.O., de epische kant uit met zowel Savatage en Jon Oliva's Pain, maar met Doctor Butcher laat de beste man zich van zijn gemeenste, dan wel heavy kant zien. Nou ja, één keer dan, aangezien deze CD reeds in 1994 al uitkwam. Op dat moment was Savatage geëvolueerd van een recht voor zijn raap metal kwartet tot een klassieke muziek leunende epische power metal combo, en was het geluid van een plaat als bijvoorbeeld 'Sirens' ver te zoeken. Nu moet een mens af en toe zijn agressie kwijt, en speciaal voor dat doel schonken Jon Oliva en gitarist Chris Caffery het leven aan Doctor Butcher. Het resultaat was een donkere, op tijden zelfs naargeestige edoch spijkerharde heavy metal plaat die de argeloze luisteraar weer mee terug nam naar de vroege jaren 80, de tijd van de Koude Oorlog, massale werkeloosheid, economische en sociale onrust, en continu de bom als een nucleair zwaard van Damocles boven ons hoofd. Niet echt een plaat voor de feestgeneratie van de jaren 90, dat moge duidelijk zijn, maar voor vele twintigers was het een directe link naar een wat minder optimistisch verleden.

Het bleef trouwens bij dit ene album, waarschijnlijk omdat men het te druk had met al die andere lopende projecten. Eigenlijk wel jammer, want de muziek was (en is nog steeds) van grote schoonheid. Gelukkig hebben de heren (Jon en Chris) besloten elf jaar na dato de plaat een tweede ronde te gunnen, en dat is niet alleen interessant voor de nieuwe generatie heavy metal liefhebbers, maar ook voor de oude stompen die 'Doctor Butcher' reeds lang in de collectie hebben staan. Deze dubbel CD re-release bied namelijk naast de elf originele tracks ook nog eens vijf bonustracks, namelijk 'Inspecter Highway', 'Freaks', 'Born On The Board', 'Help! Police' en 'Bridges'. En dit zijn niet zomaar een paar opvullertjes om de consument te verleiden tot de aanschaf van iets wat ze al lang in huis hebben, no way! De eerste vier nummers zijn van de spreekwoordelijke Savatage kwaliteit. Lekkere mid-tempo beukers met flitsend gitaarwerk en overal die zalig ijselijk gierende stem van Jon. Ik zweer het je, er is nog steeds niemand die zo'n gevoel van wanhoop in zijn vocale uitingen kan leggen als onze corpulente vriend uit Florida. De afsluiter van de bonus-CD is een ballad in de bekende Savatage stijl, alleen is hier het geluid wat aan de mindere kant.

Kortom, dit is een must voor de Savatage fan, en daarnaast een aanrader voor iedereen die wel wat kan met no-nonsense heavy metal zonder koortjes, een batterij violen en vals zingende castraten.