Lumsk - Troll

Lumsk - Troll

Label : Tabu Recordings | Archiveer onder different metal

Evil Dr. Smith : 'Troll', wat een verpletterend originele albumtitel. Hoe verzinnen ze het? Het valt me dan nog mee dat ik op dit album niet van die krengerig kruipende griezeltjes uit Grieg's 'Peer Gynt' ('Hall Of The Mountain King' en 'Solveig's Song' enzo) voorbij heb horen scharrelen. Wat wel voorbij paradeert is een songstoet van Noorse dwergjes, opgevoerd door een folk band met een metal attitude. Daarbij hebben ze de hulp ingeschakeld van een professioneel Noorse sprookjesschrijver die zorgdraagt voor de juiste mythologisch verantwoorde context van de songs, maar daar snap je als normale Hollander toch geen Noors luciferstokje van. Nu klinkt dit allemaal wat sarcastisch, maar toevalligerwijs ben ik bijzonder gecharmeerd van Scandinavische folkmuziek. Dus toen ik nietsvermoedend dit tweede album van Lumsk - het eerste album is 'Åsmund Frægdegjevar' - opzette en op basis van artwork en albumtitel een ongure lading zwartgeblakerd, Noors metalgeraas verwachtte á la bijvoorbeeld eh… Troll, deed Lumsk ("vals/verraderlijk”) onmiddellijk zijn naam eer aan en werd ik aangenaam op het verkeerde been gezet door sfeervolle vioolklanken op een bedje van stuwend midtempo metal met daarboven een kraakheldere, zwevende vrouwenstem dat mij het uitnodigend getitelde nummer 'Nøkken' toezong. Geen idee wat ze daar zingt, maar ik laat me graag in de waan dat Noors op Nederlands lijkt.

Het album is bijzonder divers van toonzetting. 'Dunker' bevat wederom een hoofdrol voor de zangeres (ene Stine Mari Langstrand) die spontaan alle bosnimfen laat dansen, terwijl de muzikanten Hedningarna op z'n Noors doet herleven. In het navolgende 'Åsgårdsreia' wordt een accordeon in no time ondergesneeuwd door dreigende gitaarriffs en vurig vioolgekras en klinkt het nummer door de staccato beukende drums behoorlijk metal. Naast het indrukwekkend vocale werk van de zangeres is er op dit album ook ruimte voor een zanger en een verteller. Helaas is de wat laag brommende spreekzang van Andreas Elvenes (van 3rd & The Mortal faam) niet het meest sprankelende aspect van dit album en maken de stukjes tekst van acteur Stian Hovland Pedersen een weinig significante indruk. 'Trolltind' gaat vervolgens even de gothic metal kant op á la Nightwish (inclusief koor en strijkensemble), maar wordt afgewisseld met verstilde momenten waar frisgewassen sneeuwklokjes tingelend staan te bellenblazen. 'Allvis' is traditioneler van opzet, zoals folkrock bands als Garmarna en Gjallarhorn (andere band dan de Bathoriaanse Gjallarhorn!), en bezit een spannend meeslepend middenstuk met tokkelend baswerk dat op een gegeven moment versterking krijgt van een sfeervolle kopersectie. 'Perpålsa' is weer robuuster van opzet, waarbij de koele bries van de bas van Andreas je terugvoert naar Otyg en een vroege Vintersorg. Spijtig genoeg klinken juist die metalarrangementen soms wat stroef en minder speels dan bijvoorbeeld het folky hardrockende Hoven Droven. Lumsk blinkt dan ook vooral uit in de nummers waar het metalaspect wat naar achteren is gedrongen en ruim baan geeft aan de betoverende stem van de zangeres. Hoewel de hybride epic 'Blæster' met zijn kleine negen minuten alle facetten van Lumsk's geluid als een zinderend stukje minifolkmetalopera nog eenmaal en zeer overtuigend terug laat keren. De afsluitende folk ballad 'Byttingen' geeft tenslotte met de feeërieke klanken van de zangeres het album een auditieve cooling down. Trok de eerste draaibeurt nog langs me heen zonder veel impact, per draaibeurt begint dit Trolletje te groeien en langzaamaan te ontwikkelen tot een behoorlijke gevaarte.