Gilo - Blood In Blood Out

Gilo - Blood In Blood Out

Label : Eigen beheer | Archiveer onder nu metal

Release type: Mini-CD

Evil Dr. Smith : Gilo - niet te verwarren met hun fonetisch twee-eiige tweelingzusje J.Lo - heeft woord gehouden. Ze beloofde meer variatie en diepgang en dat is gebeurd. Op hun eersteling 'On Tha F#ckin' Move' buitelde en tuimelde de band nog woedend met een mesjokke snotlip over de op elkaar gestapelde pakken Kornflakes in een angstfabriek, deze tweede aanval zit doordachter en afwisselender in elkaar. Hun opgefokte, full sonic metal attaque is opgeluisterd met de nodige elektronica en veel meer tempo- en variatiewisselingen en dat maakt hun immer schuimbekkende woede-uitbarstingen onderhoudender. Ook zanger Mike C laat zijn adamsappel op meerdere manieren trillen en zit qua spuugfactor vooral tussen Jonathan Davis (Korn) en Corey Taylor (Slipknot). Zitten de eerste twee tracks 'My Patience' en 'Grow' nog betrekkelijk conventioneel en weinig onderscheidend in de hardere rechterhoek van nu metal (met Joey '#1' Jordinson-achtige drumpatronen), na het elektronische intermezzootje 'Equilibrium' volgen drie songs á zes minuten die de duidelijkste compositorische groei laten horen. Vooral de bulderend agressieve 'Blood Out' (met Mike C die hartstochtelijk als een Tom Araya ”Killing In The Name Of God” eruit schreeuwt) en de smerig gemene, venijnig sferische afsluiter 'D.v.w.a.c.m.' (over kindermisbruik) laat een band horen dat kan wedijveren met de grotere moderne metaalmeesters der aarde. Nu nog Tue Madsen (o.a. Mnemic) zo gek weten te krijgen voor de productie (die op zich al zeker niet misselijk is) en ze kunnen hun doordeweekse klotebaantjes eindelijk gedag zeggen. Benieuwd of Gilo in de tussentijd al door Roadrunner als een hongerige coyote achterna wordt gezeten, of dat Epic/Immortal eindelijk die (doedel)zak van Jonathan Davis heeft weggetrapt zodat er weer een plekje vrij is voor een portie woede dat niet gespeeld of uitgeblust overkomt.