Killer - Immortal

Killer - Immortal

Label : Mausoleum Records | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : Paul 'Shorty' Van Camp flikt het weer. Twee jaar na de prima come back cd 'Broken Silence' weet deze meneer alweer een schijfje af te leveren waar ik met veel plezier naar luister. Ach… jij weet niet wie Shorty is? Dan ben jij zeker geen oudere jongere. Nou, speciaal voor jullie nieuwe doelgroepjes een korte uitleg: Toen in het begin van de jaren tachtig een nieuwe genre in onze muziekwereld ontstond kreeg deze de naam NWOBHM. Dit betekent: New Wave Of Belgium Heavy Metal. Deze snellere en hardere stijl van hard rock veroverde Europa in een sneltreinvaart en Belgische bands zoals Ostrogot, Crossfire en met name Killer boekten grote successen, mede ook vanwege de cultstatus die hun toenmalige label Mausoleum had. Enfin, uiteindelijk kwamen er nieuwe trends en na verloop van tijd bloedde deze scène helaas een beetje dood.

Maar anno 2005 is Mausoleum weer lang en breed terug en dus ook Killer. Met het vorige album werd nieuw elan gewonnen en nu zet men deze traditie voort middels 'Immortal'. In dezelfde bezetting als tijdens 'Broken Silence' wordt er weer lekker ouderwets gerockt. De hoofdrol is natuurlijk weer weggelegd voor bandleider Shorty. Zijn eenvoudige maar krachtige stem laat horen dat hij er zin in heeft, maar vooral zijn gescheur op de gitaar mag er weer wezen. Luister maar eens naar de solo tijdens 'Queen Of The Future' of die heerlijk eighties riff van 'Touch Of Evil'. Ook de instrumentale afsluiter ''Ad Tempus Vitae' mag er zeker wezen. Verder wordt er stevig gebeukt, bijvoorbeeld tijdens 'Drifting Away' en 'Liquid Shadows'. De synthesizer wordt weer subtiel ingezet om de sfeer te verhogen, (bijvoorbeeld het Deep Purple achtig stuk van 'Easy Rider') en het geheel is vakkundig geproduceerd door Kristian Kohlmanslehner in zijn eigen studio te Seeheim (D). Ik kan eigenlijk maar èèn minpuntje ontdekken: de semi ballad 'Always And Forever' is namelijk wel erg cliché.

Voor de rest geldt: volume op tien en ronken met dat ding!