Loudblast - Planet Pandemonium

Loudblast - Planet Pandemonium

Label : Listenable | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Zo, laat ik maar eens gelijk met de deur in huis vallen: ik heb een aversie tegen Frankrijk. Ik heb een hekel aan wijn, de Franse taal, de cultuur en met name het Franse chauvinisme. En dan natuurlijk Citroën, wat een irritant lelijk automerk. Op metalgebied is het ook nooit groots geweest was de Franzosen gebracht hebben. Met enige skepsis begon ik dan ook aan de recensie voor het nieuwe album van het Franse Loudblast. Het valt me dan ook enigszins zwaar om toe te moeten geven dat bandoprichter Stéphane Buriez en co een behoorlijk potje death metal kunnen spelen. Sinds de oprichting in 1986 bracht deze thrash / death metal band reeds vier albums uit en ging in 1998 uiteindelijk uitelkaar. Het reunie virus heeft ook toegeslagen in het Loudblast kamp en inmiddels is de band een tweede leven in geblazen en hebben de heren hun vijfde album "Planet Pandemonium” opgenomen. Loudblast heeft een eigenzinnig maar herkenbaar bombastisch geluid en is niet makkelijk met een andere band te vergelijken. Iemand vergeleek deze band eens als een kruisbestuiving van Gorefest en Morbid Angel, en daar kan ik me eigenlijk best in vinden. De composities zijn loodzwaar en moeten het hebben van stuwende riffs onderbouwd door constant rollende basdrums. De productie van het album klinkt erg vol, de drums staan vrij hard in de mix, waardoor het geluid dat extra beetje bombast krijgt. Loudblast heeft in ieder geval een eigen geluid. Ik kan me voorstellen dat US death metal freaks met dit album niks kunnen beginnen, maar er zijn nog altijd genoeg old schoolers die "Planet Pandemonium” wel op zijn waarde zullen weten te schatten. En misschien zelfs wel mensen die helemaal niet van death metal houden, want "Planet Pandemonium” is niet wat je noemt een typsich death metal plaatje. Loudblast, een beetje vreemd, maar wel lekker.