Crest Of Darkness - Evil Knows Evil

Crest Of Darkness - Evil Knows Evil

Label : My Kingdom Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Carl : Het lijkt erop of steeds meer black metal bands oude thrash metal gaan spelen. In ieder geval zijn deze invloeden duidelijk te horen op de nieuwe cd 'Evil Knows Evil' van Crest Of Darkness. Het mag dan verre van origineel zijn, ik vind het een interessante ontwikkeling. Zo krijgt de black metal heden ten dage een herkenbaar karakter, hoewel het hierdoor wel iets van zijn vervreemdende werking verliest. Om deze muziek nu als black/death metal te omschrijven gaat mij eigenlijk te ver. Hiervoor varieert de muziek te veel; deze vlag zou de lading absoluut niet dekken. De muziek op deze cd is namelijk erg goed gecomponeerd. De nummers bevatten veel diversie en weerspiegelen de hoge mate aan ervaring van de bandleden. Krachtige metal ritmes worden afgewisseld door sterke op melodie gebaseerde intermezzo's en breaks. Waar de metal aan kracht verliest, wint de compositorisch hoge kwaliteit van de muziek.

Op de website van deze band zijn samples te beluisteren van hun eerdere werken. Door de mooie intro's kom je helaas vaak niet toe aan de metal. De kwaliteit van hun eerdere werk ligt op het eerste gehoor niet ver van de huidige cd. Dat is natuurlijk geen kritiek, meer een constatering. Wel sympathiek van de band om hun muziek te beluisteren aan te bieden. Mijn waardering voor deze band en zijn muziek is goed, maar niet overweldigend. Voor fans van de meer stevige heavy metal lijkt me dit een zeer interessante plaat. Ze omschrijven hun eigen muziek als extreme metal, wat waarschijnlijk nog het dichtst bij de "waarheid" ligt.