Shadow Gallery - Room V

Shadow Gallery - Room V

Label : Inside Out | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Het Amerikaanse Shadow Gallery neemt steeds zijn tijd tussen twee albums, maar als ze dan op de proppen komen met een volgend stuk muziek kan je er gif op innemen dat het meer dan een uur genieten geblazen is. Drie jaar is er alweer verstreken sinds 'Legacy' uitkwam en qua thematiek grijpt het nieuwe 'Room V' zelfs rechtstreeks terug naar 'Tyranny' uit 1998. Zo kan het gebeuren dat het album Act III en Act IV bevat van een concept dat zeven jaar geleden begon. Alles tezamen goed voor veertien nummers en vijfenzeventig minuten gesofistikeerde prog metal om duimen en vingers af te likken.

Het verhaal van 'Room V' begint acht uur voor het einde van 'Tyranny' en handelt over twee mensen die op zoek zijn naar een nieuwe identiteit. Dit breken met het verleden blijkt niet zo simpel te zijn en plaatst de betrokkenen voor onvoorziene uitdagingen die heel wat doorzettingsvermogen vergen van elk individu.

Het instrumentale 'Manhunt' opent dit album met progressieve toetsen en vinnige gitaarsolo's. Laura Jaeger was ook al van de partij op 'Tyranny' en in 'Comfort Me' gaat ze een duet aan met zanger Mike Baker. Een beetje zeemzoet, maar de fluit arrangementen en een knappe gitaarsolo laten ons wel horen dat we te maken hebben met een kwaliteitsband. Shadow Gallery werd vroeger al eens vergeleken met Dream Theater en in het heftige 'The Andromeda Strain' komt dit weer krachtig naar boven. Harde riffs en een jazzy gitaarsolo verfraaien dit nummer, terwijl de stugge achtergrond een stevige basis vormt. Dit is prog metal op zijn best! Als toetje volgt er nog een stukje klassieke piano. Het ingetogen 'Vow' vaart een meer melodieuze koers en via twee korte instrumentale nummers eindigt Act III erg melancholiek met 'Lamentia', een gevoelig nummer met enkel zang en piano.

Maar de echte klappers van het album bevinden zich in Act IV. Vooral de vijf laatste nummers die allen zo'n zeven Ơ acht minuten duren bevatten prachtige melodieƫn, uitgekiende instrumentale hoogstandjes en weergaloze zang van Baker die meermaals geruggensteund wordt door harmonieuze achtergrondzang van bassist Carl Cadden-James en duivel-doet-al Gary Wehrkamp. Vocaal gezien zijn er enkele parallellen met Yes en Kansas (niet zo gek, want het album is gemastered door Jeff Glixman). Neem bijvoorbeeld 'The Archer Of Ben Salem', dat me met zijn onweerstaanbare zanglijnen, warme orgelklanken en onstuimige instrumentale passages meteen bij de lurven greep. Of de kristalheldere gitaarklanken in 'Encrypted'. Gitarist Brendt Allmann had hier wat meer ruimte gevraagd om te soleren en man, 't is schitterend. Dit is muziek als een helder beekje: verfrissend, lavend en zuiver tot op de graat. Zoals meestal bij de Inside Out releases is het album ook verkrijgbaar in een speciale editie als dubbel CD met extra tracks, video en een uitgebreid artwork. Twijfel niet om dit aan te schaffen, want ik kan je verzekeren: 'Room V' smaakt na beluistering naar meer!