Blood Red Throne - Monument Of Death

Blood Red Throne - Monument Of Death

Label : Karmageddon Media | Archiveer onder

Dennis : Ooit zat de gitarist van deze band (Tchort) bij de -in Black Metal kringen legendarische- band Emperor en speelde hij de cult CD "In the Nightside Eclipse" in, die ze naar mijn mening, wat betreft de atmosfeer die deze CD uitademt, nooit meer hebben weten te overtreffen. Na verder ook nog in Satyricon en Einherjer te hebben gespeeld, keert de goede man weer terug naar zijn roots en levert hier met vier andere kompanen een heuse Death Metal CD af. Welke Black Metal purist had dat ooit kunnen denken? Op de bijgeleverde bio staat zelfs dat enkele riffs voor dit album voor "Anthems To The Welkin at Dusk" bedoeld warenright Maar goed, laten we niet gelijk te sceptisch zijn over de achtergronden van deze ex-Black Metal mannen, en de muziek eens objectief benaderen. En die muziek van Blood Red Throne, die is best in orde. Ik denk zelfs dat Blood Red Throne erin geslaagd is een eigen herkenbaar geluid neer te zetten. Geen Amerikaanse stijl of Zweedse stijl Death Metal, maar gewoon vette Blood Red Throne Death Metal. Lekkere midtempo groovy riffs die worden afgewisseld met razendsnelle blastbeats. Het klinkt allemaal moddervet. De zwakke schakel in Blood Red Throne is de zanger, die wel wat meer variatie in zijn stem had mogen aanbrengen, want het klinkt allemaal een beetje ntonig, en dat is jammer. Echt storend is dit verder niet want de muziek maakt veel goed. De gitaren van Dd en Tchort zijn lekker krachtig ingemixt, daar tegenover staat dat er misschien iets meer aandacht had kunnen uitgaan naar het drumgeluid, dat ik net iets te clean vind klinken. Het klinkt namelijk alsof er een drumcomputer gebruikt wordt, terwijl het toch echt vlees en bloed is wat hier aan het drummen is. Al met al is "Monument Of Death" een lekker in het gehoor liggend Death Metal schijfje geworden die zijn aftrek bij de liefhebbers wel zal weten te vinden. Leuk om ook nog even te vermelden: De eerste oplage van de CD komt in een speciale "suicide kit", compleet met scheermesje en poster. Wel ruig, maar zo verliest Blood Red Throne misschien wel zijn eerste duizend fans, en zou dat nou de bedoeling zijn?