Insane - Wait And Pray

Insane - Wait And Pray

Label : Battlecry Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Koen B. : Het verhaal van het Italiaanse Insane (niet te verwarren met al die andere bands met dezelfde naam die de aardkloot bevolken) begon eind 2002, toen Dan Montironi (bas en vocalen), Luke Perozzi (gitaar) en Matt Montironi (drums) besloten wat eigen materiaal te gaan schrijven. In april 2003 werd de eerste en enige demo met de fijnbesnaarde naam 'Fucking Demo' opgenomen. Het nummer 'Death By Command' belandde op de verzamelaar 'Metal Crusade Vol. VIII' van het Duitse metalblad "Heavy Oder Was!?” en hiermee werd de aandacht getrokken van Battle Cry Records. In juli 2004 verkaste Insane tijdelijk naar Vancouver (Canada) om de eerste volledige cd 'Wait And Pray' op te nemen.

Deze cd bevat acht razende nummers die gedrenkt zijn in de invloeden van de beginperiode van Slayer. Zonder hen had Insane niet eens bestaan denk ik zelf. Alleen was Slayer ook al op hun eerste plaat in staat gedenkwaardige nummers te schrijven, die doorspekt waren met catchy gitaarriffs en vuige gitaarduels. En die elementen missen juist een beetje op deze cd. Niet dat 'Wait And Pray' dus slecht is, maar hij mist nét dat tikkeltje extra. Eenieder die opstaat en naar bed gaat met tachtiger jaren thrash en vooral luitjes die zweren bij 'Show No Mercy' van Slayer en 'Torment In Fire' van Sacrifice zullen wel iets van hun gading vinden op deze cd. Om een idee te krijgen waar ik het over heb moet men de titels van de nummers ('Metal Torment', 'Evil Is At Hand' of 'Death By Command') maar eens bekijken of een blik werpen op de (nogal infantiele) hoes.