Mudvayne - Lost And Found

Mudvayne - Lost And Found

Label : Sony Music Entertainment | Archiveer onder nu metal

Jordy : 'Lost And Found' is voor Mudvayne een compleet nieuwe episode in de geschiedenis van de band. De make-up, dan wel protheses, is afgezworen en de onuitspreekbare pseudoniemen hebben plaatsgemaakt voor de gewone namen van de heren. Een nieuwe pagina, een nieuwe start en daarbij dus ook een gloednieuw album.

Het eerste wat ik even kwijt wil is dat ik enigszins het idee krijgt dat het label een iets te grote rol speelt in de besluitvorming binnen de band. Als je namelijk ziet dat het openingsnummer enkele maanden geleden nog werd gepromoot als 'Fucking Determined', vervolgens tijdens de persdag in Amsterdam - in februari - was omgedoopt tot 'FD' en op de uiteindelijke versie van het album als 'Determined' door het leven moet, kun je je afvragen in hoeverre het label een rol heeft gespeeld in de verandering - lees: kindvriendelijk maken - van die titel. Of ik zie ze gewoon vliegen, dat kan ook.

Hoe dan ook, met 'Lost And Found' lijkt Mudvayne bozer dan ooit tevoren. Vooral de twee openingstracks 'Determined' en 'Pushing Through' hakken er flink in en worden godzijdank opgevolgd door de single 'Happy?' waardoor even een soort van adempauze genomen kan worden. Vervolgens wordt het album een meer progressieve richting ingetrokken. Nummers als 'IMN' en 'Choices' bevatten de nodige experimenteerdrift en zijn met een tijdsduur van 6 tot 8 minuten niet bepaald hapklare brokken. En op dat punt onderscheidt Mudvayne zich van het voorgaande materiaal. Er wordt namelijk meer gespeeld met de muzikale mogelijkheden, zonder in dezelfde neurotische roes te belanden als op 'LD 50'.

'Lost And Found' bevat overduidelijk de welbekende Mudvayne-kenmerken, maar is geen herhalingsoefening van voorgaand materiaal. Stampende tracks die we al kenden van de band zijn er nog steeds, maar worden wel aangevuld met haast epische en ritmisch wisselende nummers. En, ik durf nu al een voorspelling te doen, je kunt er vergif opnemen dat de tweede single 'Fall Into Sleep' gaat worden.