36 Crazyfists - Destroy The Map

36 Crazyfists - Destroy The Map

Label : Roadrunner Records | Archiveer onder nu metal

Release type: CD single

Jordy : Na de release van het album 'A Snow Capped Romance' ruim een jaar geleden begon 36 Crazyfists met een extensieve wereldwijde toer waarbij bijna ieder continent werd aangedaan. Vreemd genoeg liet de band Nederland lange tijd links liggen. Afgelopen maand kwam daar echter verandering in. Op 12 april speelde de band in een zo goed als uitverkochte Melkweg. Een optreden dat door Roadrunner Records werd vergezeld door de release van een promotionele single, onder de titel 'Destroy The Map'.

De keuze om dit nummer als een single te kiezen is vrij logisch. Het nummer klinkt frivool, levendig, melodisch met een beperkte zware muzikale ondertoon. En deze versie klinkt nog gelikter dan de versie op het album, wat de kans op veel airplay alleen maar vergroot. Maar eigenlijk is het niet 'Destroy The Map' wat deze release interessant maakt. Veel boeiender zijn namelijk de twee andere nummers, namelijk de nog nooit eerder uitgebrachte nummers 'Workhorse' en 'Sad Lisa'.

'Workhorse' is een wat steviger nummer dan de openingstrack en weet met meer dan vier minuten ook nog een respectabele tijdsduur op de teller te zetten. Het is echter ook een track waarop 36 Crazyfists zich van zijn beste kant laat zien. Sterke vocalen - zowel clean als schreeuwerig - met de nodige pompeuze gitaarriffs en een lekker opzwepend tempo. Wat dan nog meer opvalt is dat 'Sad Lisa' daar lijnrecht tegenover staat. Deze track is een op en top ballad doorspekt met akkoestisch gitaarwerk, zwijmelige vocalen en tegen het einde nog even flirt met symfonische invloeden door de toevoeging van wat strijkers. Maar eigenlijk een nummer dat weinig toegevoegde waarde heeft en na n luisterbeurt zijn houdbaarheidsdatum al overschreden heeft.

Het optreden van 36 Crazyfists gaf de fans eindelijk waar ze al lange tijd op gewacht hadden. Daarbij zorgde Roadrunner ook nog voor de nodige media-aandacht met de release van deze single, die niet wereldschokkend maar wel interessant is. Twee nooit eerder uitgebrachte tracks - waarvan er n daadwerkelijk boeiend is - en een gelikte, maar niet overdreven gekunstelde, versie van 'Destroy The Map'. Niet onaardig.