Angra - Rebirth

Angra - Rebirth

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Ferdi : Toen ik enige tijd geleden het nieuws hoorde dat het gitaristenduo Kiko Loureiro en Rafael Bittencourt het opgeheven Angra nieuw leven in wilde blazen was ik aanvankelijk verontwaardigd. Een Angra zonder de charismatische zanger Andr Matos, dat kan toch bijna niet? Nu ik de cd heb gehoord kom ik terug van die kritiek. De nieuwe zanger Edu Falaschi is kwa stemgeluid een kloon van de eerdergenoemde zanger en klinkt, zonder hetzelfde charisma te hebben, zelfs iets toonvaster dan zijn voorganger. Muzikaal gezien is er ook het een en ander veranderd. Ging de band op 'Fireworks' nog op een commercile, door Helloween genspireerde toer, op dit album grijpt de band terug op de muziek van de cd 'Holy Land'. Oftewel: een lekkere mix van traditionele rock met heavy metal en orintaalse invloeden. Een wijze beslissing om terug te grijpen op die sound, want om in deze tijden een degelijk maar gezichtsloos powermetalalbum uit te brengen zou dodelijk zijn geweest. Angra is altijd al een innovatieve band geweest, en met deze cd word je er plotsklaps aan herinnerd waarom de voorgaande cd's destijds als een bom insloegen. Nummers als 'Nova Era' en 'Unholy Wars' getuigen namelijk van net even iets meer inventiviteit en muzikaliteit dan de meeste concurrerende bands, en langzaam realiseer ik mij hoe blij ik ben dat deze band er weer is. Met de release van Rebirth staat de band aan de vooravond van haar tweede jeugd en ik kan alleen maar hopen dat de band tijdens toekomstige cd's en optredens wederom zal bewijzen hoe belangrijk deze band in de metal is. Hulde!