Continuo Renacer - Continuo Renacer

Continuo Renacer - Continuo Renacer

Label : Indar Productions | Archiveer onder prog / sympho metal

Peter B. : Elke keer als ik een cd ontvang met slecht Engels in het boekje en op de hoes vraag ik me af waarom (Spaanse) bands soms zo onprofessioneel zijn op dit vlak. Als ik naar de muziek luister van de Spaanse band Continuo Renacer, wat overigens waarschijnlijk de meest belabberde bandnaam aller tijden is, krijg ik toch wat andere gedachten over professioneel zijn. Continuo Renacer blijkt namelijk een zeer vreemde en spannende band te zijn. De band bestaat maar uit één gitarist ((Javier Gutierrez), een bassist (Arkaitz Carrasco), en een drummer ((Imanol Aizpuru). Het debuut album 'Continuo Renacer' bestaat uit zeer complexe instrumentale muziek. De acht nummers zitten propvol met jazz beïnvloede prog metal. De band heeft wat hulp gekregen van keyboard speler Fredi Pelaez, welke een vette sfeer aan het album toevoegt en zorgt dat de nummers nooit 'stil' vallen.

Continuo Renacer komt duidelijk uit de hoek van de technische death metal, want de Cryptopsy, Death en Cynic invloeden zijn overduidelijk. Toch is de band verder gegaan vanuit deze achtergrond en werd een enorme dosis complexiteit toegevoegd aan hun materiaal. De acht nummer op deze cd getuigen van een zeer brede smaak van muziek en een mooie muzikale aanpak. De band bestaat uit muzikanten die veel verder zijn dan veel andere metal muzikanten. Vooral de songwriting is erg sterk. Het enige probleem wat ik met deze cd heb is dat ik soms de indruk krijg dat de opnames wat gehaast hebben plaatsgevonden. Ik vind dat muzikanten op dit niveau een beetje meer moeite moeten doen om nog wat strakker te spelen. In deze stijl zijn namelijk alle muzikanten ogen op je gericht en is 95% gewoon niet genoeg.

Fans van dit genre moeten de band echt even checken. Er staan wat downloads op hun (overigens slechts in Spaans beschikbare) homepage.