Ancient - Proxima Centauri

Ancient - Proxima Centauri

Label : Metal Blade | Archiveer onder

John : Dat Ancient al lang bestond en een zeer respectabel imago heeft opgebouwd was bekend bij mij. Eerlijk gezegd ben ik lang niet zo bekend met het oude werk van Ancient - in ieder geval niet goed genoeg om het te kunnen vergelijken met dit nieuwe album. Dan maar effe gewoon de biografie samenvatten. "Ancient begon in 1992, in Noorwegen als solo-project van gitarist Aphazel. Toen vocalist Grimm erbij kwam, had dat in 1993 en in 1994 respectievelijk de demo "Eerily Howling Winds" en de 7'' "Det Glemte Riket" tot resultaat. Ze werden al snel gecontracteerd door Osmose en brachten via hen het debuut "Svartalvheim" en opvolger "Trolltaar" uit, waarna Grimm de band verliet. Aphazel verhuisde direct naar de Verenigde Staten en "rekruteerde" ene Lord Kalaphas als nieuwe zanger. Na wat optredens tekenden ze in 1994 bij Metal Blade. Met een line-up die op dat moment mede bestond uit een heerschap genaamd Kjetil en Kimberly Goss (ex-Dimmu Borgir en natuurlijk Sinergy) werd "The Cainian Chronicle" uitgebracht. Een Europese tour en de video "Lilith's Embrace" volgden. Na wat veranderingen in de line-up bracht Ancient met gitarist/keyboarder "Jesus Christ!" (die er nog steeds inzit) en zangeres Erichte in de gelederen "Mad Grandiose Bloodfiends" uit. Na een grote wereldtoer was Aphazel zat van de VS en verhuisde naar Itali, na huidige zangeres Deadly Kristin ontmoet te hebben. Met nieuwe drummer Krigse kwam "The Halls of Eternity" uit. Dhilorz kwam bij de band als bassist. Krigse werd vervangen door GroM. Januari dit jaar kwamen ze met "God Loves The Dead". Nu is er dan "Proxima Centauri", opgenomen in de studio van Andy La Rocque (King Diamond) en gemixed door Jacob Hansen." Goed. "Proxima Centauri" klinkt fris maar ook bruut. Vette riffs en snerpende 1-snarige gitaarmelodien. De muziek is best wel break-gericht en er zijn flink wat tempowisselingen. Ook keyboards zijn aanwezig, maar zeker niet te veel en ook niet te hoog in de (nette) mix. Veel variatie in de nummers zelf. Niet echt veel vrouwelijke zang, hoewel die apart en goed is. Het is allemaal goed gespeeld, luistert lekker weg en zit professioneel in elkaar. Vreemde, atmosferische stukjes worden afgewisseld met Black Metal-achtige muziek. Ook een tikje vernieuwend, maar dit hebben ze zeker niet proberen te overdrijven. Het is in ieder geval best wel cool allemaal ! Raar dat deze band me grotendeels ontgaan was. Als ik dus de biografie en mijn oren mag geloven zouden fans van Ancient dit werk gewoon moeten aanschaffen, maar ook de mensen die ze nog niet echt kennen of ze niet echt goed vinden zouden dit toch echt even moeten luisteren.