Exotherm - Project 47

Exotherm - Project 47

Label : Hardebaran | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : Al in oktober 2004 in Duitsland uitgekomen, maar nu pas om mijn deurmat beland omdat de cd door het Nederlandse TwoFatMen Distribution in april wereldwijd wordt uitgebracht. Hoewel de songs 'It's Time' op verzamelaars is terecht gekomen en Exotherm een demo heeft uitgebracht, is dit de eerste volledige release. Het Duitse Exotherm werd in 1998 opgericht en bestaat sindsdien uit Alexander Braikrats (gitaar & zang), Christian Pirch (gitaar), Nikalas Müller (bass) en Pascal Azzolin (drums). Een jaar later voegde zanger Georg Landenberg zich bij de band. Exotherm wil vooral songs schrijven zonder zich ook maar iets aan te trekken van welke trend dan ook en lekker eigenzinnig de eigen muzikale weg te volgen. In elk geval een gezonde instelling waar ze wat betreft al mijn waardering voor oogsten. Maar slagen zij ook in deze opzet?

De songs zijn vooral gebouwd op traditionele, krachtig heavy metal en worden gecombineerd met power en thrash invloeden. Ook de zang is heel wisselend; soms melodieus als een power metal zanger om er vervolgens een schreeuw achteraan te geven. Een ongecoördineerde bende dus? Nee, zeker niet! Doordat de nummers melodie niet uit de weg gaan en vol staan van doordachte arrangementen, weet Exotherm er een fascinerend geheel van te maken. Het resultaat zijn geraffineerde, afwisselende, harde songs met een specifiek eigen geluid. Vooral de tracks 'Believe in God', 'Icarus' (dat als slotnummer ook nog eens in een akoestische versie op de cd staat), 'What To Think' en '4…1…' zijn van zeer hoog niveau.

Momenteel is Exotherm bezig aan een nieuwe release. Met dit 'oudere' werkje hebben ze mij in elk geval weten te interesseren. Sta je open voor een band die het stilistisch eens wat anders durft aan te pakken en zich muzikaal niet zomaar in één hokje laat plaatsen? Alleen al wat dat betreft verdient Exotherm je aandacht. En het zal me niet verbazen als Exotherm ook jouw aandacht weet te wekken met hun geduchte songs.