Fist - Storm

Fist - Storm

Label : Demolition Records | Archiveer onder heavy / power metal

Richard V. : De ouwe lullen onder ons herinneren zich ongetwijfeld de NWOBHM band Fist. Ze brachten begin jaren tachtig twee goede albums uit: "Turn The Hell On en "Back With A Vengeance. Hanneke Kappen draaide de band regelmatig in haar programma 'Stampij' en nummers als "SS Giro en "Dog Soldier zullen menigeen nog bekend in de oren klinken. De band behoorde destijds niet tot de koplopers zoals Saxon, Def Leppard en Tygers of Pan Tang, maar genoot min of meer dezelfde populariteit als Holocaust, Vardis en Diamond Head. Sterkste troef was zanger Glenn Coates (die zong op de tweede elpee).

Anno 2005 meldt de band zich opnieuw. Van de bezetting van "Back With A Vengeance zijn nog twee leden over, namelijk zanger/gitarist Keith Satchfield en drummer Harry Hill. Qua muziek heeft de band niet stilgestaan. Fist maakt tegenwoordig stevige metal waarin nauwelijks nog NWOBHM elementen zijn te herkennen. De compleet andere muziek alsmede het gemis aan Coates' vocalen maken Fist een andere band. Helaas een dertien-in-een-dozijn band zowel qua muziek als vocalen want zanger Satchfield is nu eenmaal geen Coates. Dat is jammer want Fist had vroeger die typisch Engelse swing. Net als Saxon brengen ze nu te veel metal en te weinig hard rock. De dubbele basdrum maakt de band weliswaar heavy, maar ramt al het charisma eruit. Slechts twee nummers herinneren nog een klein beetje aan de band van weleer. "Big Rig dat tekstueel een brug slaat naar de jaren tachtig en "Name Rank and Serial Number met een middenstuk dat herinnert aan NWOBHM breaks en riffs. Liefhebbers van de oude Fist moeten eerst maar eens goed luisteren.