Dr. Mastermind - Dr. Mastermind

Dr. Mastermind - Dr. Mastermind

Label : US Metal Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Release type: Re-release

Horst : De kenners onder U hebben het natuurlijk al lang al door. Dr. Mastermind is geen nieuwe band, maar een relikwie uit een grijs verleden. Een relikwie echter dat gekoesterd dient te worden, want de enige plaat die deze gelegenheidsformatie ooit op de mensheid heeft losgelaten is na al die jaren nog steeds een juweeltje. En raad eens? Ditzelfde juweeltje wordt negentien jaar na de originele release op Shrapnel (USA) en Roadrunner (Europa) opnieuw uitgebracht op het US Metal Records label, welke geleid wordt door niemand minder dan Matt McCourt, de stem van Wild Dogs en Dr. Mastermind.

Zoals gezegd was Dr. Mastermind een gelegenheidsformatie in een tijd dat speed metal in combinatie met shredding gitaarsolo's een hoogtepunt beleefde. Denk maar een aan platen als 'Soldiers Of The Night' (Vicious Rumors), 'Speed Metal Symphony' (Cacophony) 'Street Lethal' (Racer X), 'World Circus' (Toxik) en 'Dr. Mastermind' past prima in dat rijtje. Niet echt vreemd als we even kijken naar de medewerkers aan dit project. Wild Dogs leden Matt McCourt (bas en vocalen) en Deen Castronovo (drums) zijn natuurlijk geen onbekenden in het metier, en een ieder die het legendarische album 'Reign Of Terror' van Wild Dogs thuis in de kast heeft staan weet waar bijvoorbeeld Deen toe in staat is (wat de beste man later ook bij bands als Bad English en Journey deed is me dan ook een raadsel, behalve dan dat ie daar meer kon verdienen). Gitarist van dienst was Kurt James, nu bekend als bassist, maar rond 1986 een veel gevraagd shredder. Gezamenlijk namen ze 'Dr. Mastermind' op, en ik moet zeggen dat dit album de tand des tijds moeiteloos heeft doorstaan. Niet alleen omdat het muzikale kunnen van de heren buiten kijf staat (en vetter dan Castronovo klinkt nog steeds geen enkele drummer), maar ook omdat de nummers nog steeds weten te boeien. 'Domination', 'We Want The World' (met een alleraardigst Blackmore's 'Spotlight Kid' solootje), 'Man Of The Year' en natuurlijk de culthit 'Villa' schoppen nog steeds enorm kont, en ook de andere tracks zijn nog immer verplichte kost voor iedereen nog steeds iets heeft met de albums die ik noemde in het begin van deze alinea.

Naast de album tracks staan er ook de nodige extra nummers op, maar daar ben ik wat minder gecharmeerd van. Dit zijn namelijk live opnames gemaakt gedurende het enige concert wat de band gaf in de samenstelling die 'Dr. Mastermind' opnam, alleen is het geluid werkelijk om te janken (veel te schel, het lijkt wel alsof de boel is opgenomen door iemand die met zijn walkman ergens achter in de zaal stond). Voor de mensen die wel het één en ander aan Euri over hebben voor historisch cult materiaal: deze opnames zijn ook op een DVD verschenen, welke je kan bestellen via de US Metal Records website. Daarbij wens ik je trouwens veel succes, want deze site is allesbehalve overzichtelijk en gebruiksvriendelijk.

Tracklist
1. Domination
2. Right Way